Patys aktyviausi žibalo pirkėjai – iš Baltarusijos atvežtą dyzeliną savo automobiliuose naudojantys ir į Rusiją dyzeliniais krovininiais automobiliais važinėjantys vairuotojai.
Į degalų baką įpiltas žibalas daugeliui yra vienintelė garantija, kad po šaltos nakties automobilis tikrai užsives.
Pigus būdas
Keleivių vežimu užsiimančios Palangos bendrovės „Vlasava” direktoriaus pavaduotojas Arūnas Zaveckas žino šią vairuotojų naudojamą gudrybę.
Tačiau jo keleivinių autobusų vairuotojams šią žiemą dar neteko naudoti žibalo, mat degalinėse parduodamas žieminis dyzelinas neužšąla, kol termometro stulpelis nenukrinta žemiau 26 laipsnių padalos.
Itin šaltiems orams yra skirtas specialus arktinis dyzelinas – jis neužšąla net oro temperatūrai nukritus iki 36 laipsnių šalčio.
Tačiau žibalu skiesti, matyt, pigiau.
Lietuvoje parduodamo žieminio dyzelino kokybę gyrė ir vienos didžiausių šalies vežėjų įmonių „Vlantana” komercijos direktorius Vladas Stončius.
Jo teigimu, mūsų degalinėse parduodamam dyzelinui jokių papildomų priedų nereikia.
Tačiau tolimaisiais reisais važinėjantys krovininių automobilių vairuotojai su sunkumais susiduria Baltarusijoje ir Rusijoje, kuriose dyzelinių degalų kokybė nėra gera.
Rusijoje degalai gerokai pigesni nei Lietuvoje, todėl mūsų šalyje vairuotojai dyzelino pila tiek, kad pakaktų iki valstybės sienos.
Žibalas – prastiems degalams
Nemažai vairuotojų, norinčių sutaupyti, dyzelino įsipila nedidelių įmonių degalinėse, kuriose dyzelino kokybė yra labai abejotina.
Siekdami, kad prastesnis dyzelinas Rusijoje neužšaltų, vairuotojai iš Lietuvos vežasi žibalo ir įpila jo į baką.
Paprastai į 600 litrų talpos vilkiko degalų baką įpilama iki 10 litrų žibalo.
Tačiau, V. Stončiaus teigimu, toks žibalu skiestas dyzelinas kenkia varikliui, degalų sistemai ir gadina aukšto spaudimo degalų siurblį ir purkštukus.
„Lietuvos ryto” žurnalistui teko stebėti tokį vaizdą: vienoje Aukštaitijos degalinių sustojęs iš Lenkijos važiuojantis vilkiko vairuotojas į dyzelinių degalų baką įpylė 70 litrų benzino.
Išvydęs nustebusį žvilgsnį jis draugiškai paaiškino, kad vilkikas yra ne jo, o savininko. Užtat benzinu atskiestu dyzelinu varoma mašina gerai „traukia” ir neužšąla per naktį.
Žibalas populiarus Vilniuje
Žibalu prekiaujančios bendrovės „Lukoil Baltija” mažmeninės prekybos direktorius Romas Turlinskas sakė, kad žibalo galima įsigyti vienintelėje jų tinklo degalinėje Vilniuje, Kalvarijų gatvėje.
Čia yra atskiras žibalui skirtas pistoletas.
Kituose šalies miestuose prekyba žibalu nėra paklausi, nes ten nenaudojamas rusiškas dyzelinas.
Kalvarijų gatvėje esančioje degalinėje žibalo daugiausia perka Vilniaus gyventojai, nes į savo automobilius pila iš Baltarusijos atvežtą pigesnį dyzeliną.Jis yra gana prastos kokybės, todėl šaltesnę naktį gali užšalti.
Gerokai atšalus orams parduodama tonos žibalo.
R. Turlinskas teigė, jog būna, kad net automobilių eilės išsirikiuoja.
Kiek vairuotojų Vilniaus krašte naudoja kontrabandinį baltarusišką dyzeliną?
Nesunku apskaičiuoti – kai tik spusteli šaltis, sostinės degalinėse parduodamo dyzelino kiekis išauga 20–25 procentais. Vadinasi, tiek vairuotojų, bijodami, kad jų automobiliai nesustotų, vietoj nuolat naudojamo baltarusiško pila Lietuvoje parduodamą dyzeliną.
Naudojant mažai žalos nedaro
Saugirdas Pukalskas
Vilniaus Gedimino technikos universiteto Automobilių transporto katedros vedėjas, technologijos mokslų daktaras:
„Žibalas iš tiesų pagerina dyzelino savybes, jis neužkemša filtrų esant žemesnei nei įprasta neigiamai temperatūrai.
Šis žibalo poveikis žinomas seniai. Ypač populiaru dyzeliną skiesti žibalu buvo sovietmečiu, kai žiemą būdavo naudojami žemai temperatūrai nepritaikyti dyzeliniai degalai.
Žibalas neturi tiek tepimo savybių, kiek dyzelinas, todėl jis kenkia varikliui, tačiau nedidelis žibalo kiekis (iki 10 procentų viso degalų bako tūrio) didesnio poveikio varikliui nedaro.
Jei į 600 litrų talpos pilną vilkiko degalų baką įpilama iki 10 litrų žibalo, varikliui jokio žalingo poveikio nėra.
Tačiau skiesti dyzelino benzinu tikrai nepatariu. Benzino savybės yra priešingos dyzelinui, todėl dyzeliniam varikliui tai labai kenkia.”