Trečiojo pasaulio šalyse europietiški automobilio saugumo standartai, deja, tik siekiamybė.
„Renault Sandero” ir „Renault Fluence”, „Volkswagen Bora” ir „Volkswagen Polo”, „Honda City” ir dar keli automobiliai po saugumo bandymų specialistus privertė aiktelėti iš nuostabos.
Vos viena žvaigždute iš 5 galimų už smūgį priekiu važiuojant 64 km per valandą greičiu buvo įvertintos dvi iš aštuonių mašinų. „Latin NCAP” užsakymu šiuos bandymus atliko Vokietijos automobilių klubas ADAC.
Smūgis automobilio priekiu
Bandyme dalyvavo „Renault Sandero” ir „Renault Fluence”, „Ford Fiesta” ir kol kas mažai žinomas Kinijos gamintojų JAC J3, specialiai neišrankiems pirkėjams japonų sukurtas „Honda City”, penkerių durų „Toyota Etios” ir du „Volkswagen” – „Volkswagen Bora”, kurie Europoje buvo parduodami 1999–2005 metais, ir ketvirtosios kartos „Volkswagen Polo”.
„Latin NCAP” užsakymu atliekami automobilio atsitrenkimo į nejudančią kliūtį bandymai įdomūs tuo, kad išmėginamas tik smūgis automobilio priekiu.
Nesaugiausias iš visų bandytų pasirodė esąs Kinijos gamintojų hečbekas JAC J3.
Net „Moskvič" – saugesnis
Rusijoje atlikti ARCAP („Autoreview Car Assessment Program”) šio automobilio bandymai pribloškė – kinų automobilis tik mažumėlę saugesnis už senuką „Moskvič Sviatogor”, neturintį net oro pagalvių!
Vairuotojo pagalvė negalėjo sulaikyti manekeno, ir šis galva ir krūtine stipriai atsitrenkė į vairą. O vairuotojo keliams traumos grėsmę sukėlė priekinis skydelis, blauzdoms ir pėdoms – paminos, kurios atsiremia į stipriai subliūškusias grindis. Šalia vairuotojo sėdinčio keleivio kaklui, krūtinei ir galvai pavojus negrėsė.
Brazilijoje gaminamo „Renault Sandero” bazinė versija neturi saugos pagalvių ir todėl keleivius apsaugo ne ką geriau nei kinų hečbekas: ji pelnė 4,61 balo iš 16, arba vieną žvaigždutę.
Didžiausia rizika vairuotojui susižaloti krūtinę ir kojas. Tai įvyksta ne tik todėl, kad nėra saugos pagalvių, bet ir dėl nepakankamai patvaraus kėbulo.
Brazilijoje pagaminto automobilio salonas buvo deformuotas kur kas stipriau nei europietiškosios versijos, po smūgio priekiu uždirbusios net 12 balų!
Grėsmė kyla vaikams
„Volkswagen Bora” testą atlaikė geriau, nors jo kėbulas irgi pripažintas kaip nepatvarus. Automobilio, kuris turi visą šiuolaikinių saugos sistemų komplektą (pagalvės ir pritempiamieji diržai), keleiviai apsaugoti neblogai.
Šis automobilis buvo įvertintas 10,27 balo, arba trimis „Latin NCAP” žvaigždutėmis. Beje, tokį vertinimą šis automobilis gavo ir iš ARCAP.
Per „Euro NCAP” bandymus 1998-aisiais panašiai pasirodė „Volkswagen Golf IV”. Įvertinimas buvo sumažintas dėl priekinio skydelio, į kurį atsitrenkus galima patirti traumą.
„Renault Fluence” pasirodė puikiai.
Šis automobilis neturi pritempiamųjų diržų, tačiau jis mažumėlę pranoko net europietiškąjį analogą, elektra varomą „Fluence ZE”:
„Latin NCAP” užkliuvo tiktai pernelyg kietas centrinis pultas, kuris smūgio atveju gali sužeisti vairuotojui kelius ir priekyje sėdintį keleivį. ARCAP reitingų lentelėje prancūzų gamintojų automobilis gautų tris žvaigždutes iš keturių galimų.
Panašiai įvertintas išankstiniais pritempiamaisiais diržais aprūpintas hečbekas „Volkswagen Polo” ir sedanas „Honda City”: 11,34 ir 12,03 balo. Beje, problema ta pati: gali sužeisti priekinis skydas.
Bandymuose dalyvavę automobiliai nėra iš brangiausių, todėl itin populiarūs Trečiojo pasaulio šalyse.
Pavyzdžiui, Brazilijoje apsauga nuo smūgio priekiu esant 56 kilometrų per valandą greičiui bus taikoma tik nuo 2014-ųjų.
Blogi ir automobiliu keliaujančių vaikų saugos reikalai. Tik automobiliuose „Honda City” ir „Ford Fiesta” galima įtvirtinti vaikų kėdutes.
Likusiuose šešiuose automobiliuose kėdutes tenka prisegti vien standartiniais saugos diržais. Tad atitinkamas ir rezultatas: trys ar net dvi žvaigždutės iš galimų penkių už saugumą – net ir „kilmingiems” bendrovės „Roemer” krėslams.
Parengė Ona KACĖNAITĖ