Mat nuo šių metų kovo 1-osios dyzelinių variklių dūmingumas tikrinamas taikant naują procedūrą, per ją net keletą kartų tenka akceleratoriaus pedalą nuspausti iki dugno ir varikliui dirbti maksimaliomis apsukomis.
Toks procesas, kai variklis riaumoja iš paskutiniųjų, trunka apie 4 sekundes. Paprastai atliekant apžiūrą tai kartojama 5-6 kartus. Kai kurie dyzelinių automobilių savininkai naują tvarką net vadina „genocidu“.
Ir riaumoja, ir dūmija
Tačiau lrytas.lt žurnalistai, stebėję dyzelinių automobilių patikrą, įsitikino, kad realiai tikrinimas nėra toks baisus, kaip gali atrodyti.
Prie patikros stendo stovi 1998 metais pagaminta sidabrinės spalvos „Audi A6“ su 2,5 litro TDI varikliu. Ekspertas spusteli akceleratorių iki galo, variklis suriaumoja ir automobilis paskęsta juodų dūmų debesyje.
Tikrintojas dar kartą spusteli pedalą, ir vėl tas pats - iš abiejų išmetimo vamzdžių pilasi juodi dūmai.
Net neprijungus matavimo prietaisų plika akimi matyti - variklis dūmija aiškiai per daug. Prietaiso rodmenys tai patvirtina - leistina dūmingumo norma viršyta beveik du kartus.
Tvarkys ar duos kyšį?
Šia procedūrą stebinti automobilio savininkė kiek sutrikusi: „Man tai staigmena. Aš taip nevažinėju ir greičio pedalo maksimaliai nespaudžiu.“
Greta tokia pati procedūra atliekama „Renault Laguna“ ir „Volkswagen Sharan“ automobiliams. Nors ir šie automobiliai porą kartų suriaumoja, tačiau nieko panašaus - jokių dūmų debesų iš jų duslintuvų nekyla. Abu automobiliai atitinka normas.
„Renault Laguna“ savininkas, paklaustas, ar neskauda širdies matant, kaip kankinamas jo automobilis, atsako: „Skauda, bet ką padarysi, tokia tvarka.“
Dūmingumo reikalavimų neatitinkančių automobilių savininkai turi sutvarkyti automobilius ir atvykti pakartotinai apžiūrai.
Akivaizdu, kad suremontuoti „pasiligojusį“ dyzelinį variklį kainuoja tikrai daug.
Todėl labiausiai tikėtina, kad tokių automobilių savininkai ieškos būdų, kaip duoti kyšį kontrolieriams ir tiesiog nusipirkti techninės apžiūros pažymą.
Vieša paslaptis, kad nusipirkti apžiūrą kainuoja apie 100 litų.
Nuostoliai - savininko problema
Audrius Glėbus, Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacija „Transeksta“ direktoriaus pavaduotojas, sakė, kad jeigu anksčiau dėl dūmingumo techninių apžiūrų reikalavimų neatitikdavo apie 2 proc. tikrinamų automobilių, įsigaliojus naujai tvarkai tokių padaugėjo tris kartus - iki 6,5 procento.
„Iš visoje Lietuvoje įvykusių 32 incidentų, 7 įvyko dėl mūsų kaltės - pradžioje iš tiekėjų gavome nekokybiškus tepalo matuoklius ir juos per apžiūrą įtraukė į variklį. Kitais 25 atvejais tiesiog varikliai buvo pernelyg susidėvėję“, - aiškino jis.
„Už dėl mūsų kaltės sugadintų automobilių remontą užmokėjo TA įmonės“, - tikino pašnekovas.
Draudimo bendrovių atstovai tvirtino, kad nuostolių dėl per techninę apžiūrą sugedusių variklių atlyginti jie nė neketina.
Mat pagal kasko draudimo taisykles žala būtų atlyginta nebent tuomet, jei TA centro darbuotojas apgadintų automobilį išoriškai, pavyzdžiui, atsitrenktų į kitą automobilį, įbrėžtų ar įlenktų.
Draudikų manymu, situacija, kai dyzeliniai varikliai sugenda per patikrą, yra visiškai tokia pati, jeigu jie sugestų kelyje. Pavyzdžiui, lenkiant kitą automobilį ir paspaudus akceleratorių iki galo variklis „numiršta“. Ką dėl to kaltinti? Tik netvarkingą mašiną.
Genda tik silpniausi
Bendrovės „Tuvlita“ technikos vadovas Tomas Balčius portalui lrytas.lt sakė, kad iš visų per apžiūras nepataisomai sugadintų variklių daugiausia buvo „Volkswagen“ grupės automobiliuose montuojamų 1,9 litro TDI variklių. Kita vertus, tai dėsninga, nes ir šios grupės automobilių Lietuvoje yra registruota daugiausia.
Kas atsitinka varikliui, kad jis per techninę apžiūrą sugenda nepataisomai?
Technikos ekspertas Gintautas Skonsmonas aiškina, kad varikliui veikiant maksimaliais sūkiais, pro sudilusius žiedus tepalas patenka į cilindrus. Tuomet tepalas pradeda degti lyg degalai ir net rakteliu išjungus degimą, variklis vis tiek nenustoja veikti ir toliau riaumoja maksimaliais sūkiais.
„Variklis veikia nevaldomai, maksimaliais sūkiais ir per porą minučių subyra visa alkūninio veleno detalių grupė“, - sako jis.
Anot pašnekovo, taip gali sugesti tik visiškai nudėvėti varikliai.
„Bet kuris bent kiek sveikesnis variklis tikrai atlaikytų kelis maksimalius greičio pedalo paspaudimus“, - įsitikinęs pašnekovas.
Jam pritaria ir T. Balčius: „Toks gedimas tik parodo, kad variklis yra praktiškai „miręs“.“
G. Skonsmonas aiškina, kad į Lietuvą įvežami automobiliai yra arba labai didelės ridos (nuvažiavę 300-500 tūkst. kilometrų), arba su kitais paslėptais defektais. Todėl prieš perkant reikia kuo nuodugniau ištirti automobilio būklę.
„Dabar lietuviai jau pačioje Vokietijoje įsigudrina „sumažinti“ automobilio ridą, ši paslauga kainuoja apie 20 eurų“, - kalba jis.