Kiekvienas vairuotojas yra bandęs išvalyti savo mašinos saloną naudodamas paprastą dulkių siurblį, šluostę ir plastikinės arba vinilinės dangos silikoninius purškalus.
Tačiau to nepakanka, nes net ir didžiausio švaruolio automobilyje atsiranda dėmių, nusėda suodžių, alergenų, o sėdynių apmušaluose, kilimėliuose, kiliminėje dangoje įsiveisia dulkių erkučių. Todėl bent kartą per metus patariama mašinos saloną valyti chemikalais.
Specializuotose parduotuvėse galima išsirinkti įvairiausių cheminių priemonių kiliminei dangai, apmušalams, prietaisų skydeliui, plastikinėms detalėms valyti. Bet specialistai pataria vengti eksperimentų, atidžiai skaityti instrukcijas, nes menka klaida gali virsti dideliais rūpesčiais.
„Norint gerai atlikti darbą reikia ir žinių, ir įgūdžių, ir profesionalų įrankių.
Kai viską įvertini ir suskaičiuoji, nekyla abejonių, kad šį darbą verta patikėti profesionalui”, – sakė prieš 18 metų automobilių valymu užsiimančią įmonę įkūręs Deimantas Tvaronavičius.
Būtini profesionalų įrankiai
Šiaulietis verslininkas juokėsi, kad dažnas švarų automobilį vairuoja dukart – kai nusiperka ir prieš parduodamas.
Išsiurbti automobilio salone susikaupusias smulkias šiukšles ir nuvalyti bei sutepti silikoniniu purškalu prietaisų skydelį specialių įgūdžių nereikia.
Problemų iškyla tada, kai reikia išvalyti ortakių angas, jungčių plyšius, tepalų, suodžių dėmes ar panaikinti blogą kvapą.
Tam reikia ir profesionalų įrankių, ir tinkamai parinktų cheminių medžiagų, ir technologinio proceso išmanymo.
„Esame apskaičiavę, kad net ir pakankamai žinių turintis vairuotojas norėdamas išvalyti savo mašinos saloną vien medžiagoms išleis ne mažiau kaip 60–70 litų. Tačiau ir tai negelbės, jeigu valymas bus atliekamas ne profesionalų įrankiais”, – įspėjo pašnekovas.
Viena rinkos šio sezono naujienų – suspaustą orą kartu su chemikalų mišiniu pučiantis įrenginys „Tornador”.
Ant nešvaraus paviršiaus mišinio srautą nukreipia aštuonetuko forma besisukantis strypas, todėl greitai atšoka net ir giliai įsigėrę teršalai.
Šiuo sparčiai populiarėjančiu prietaisu galima valyti ir odinius, ir medžiaginius, ir polimerinius paviršius.
Tačiau vien tik purkštuvas be kompresoriaus kainuoja per 400 litų, todėl jį namų ūkiui įsigyti ryžtasi retas vairuotojas.
Galima sugadinti saugos įrangą
Kokybiškai išvalyti saloną nėra paprasta, nes purvo būna susikaupę ir sunkiai prieinamose vietose – vėdinimo sistemos ortakiuose, juos dengiančiose grotelėse, plastikinių ar vinilo detalių jungtyse, briaunose, greta sėdynių esančiose ertmėse, apmušalų siūlėse, durelių apmušaluose, dėtuvėse.
Profesionalai naudoja specialią įrangą – galingus siurblius, karšto garo valytuvus. Kiekvienam valomam paviršiui naudojama speciali cheminė priemonė, kuri nepažeidžia medžiagos struktūros, neblukina.
Norint visiškai išvalyti saloną dažnai išimamos ir sėdynės. Naujesnėse mašinose tai yra rizikinga, nes išimant sėdynes reikia atjungti saugos pagalves.
Gali nuplyšti lubų danga
Pradėjus salono valymą pirmiausia imamasi tarpdurių – išplaunamas susikaupęs purvas, dervos. Po to valomos automobilio salono lubos.
„Valant lubas reikia būti ypač atsargiems, nes gali atsiklijuoti medžiaga, – perspėjo D.Tvaronavičius. – Mes žinome, kurios markės ir modelio automobilio lubas dengianti medžiaga yra jautriausia drėgmei, bet vis tiek pasitaiko netikėtumų.”
Reikėtų būti atidiems „Audi”, „Volkswagen”, „Peugeot” mašinų šeimininkams, nes šių markių automobiliuose medžiaga nuo lubų gali atsiklijuoti net ir jos nesušlapinus, o vos patrynus.
Išvalius nuo suodžių, cigarečių dūmų pajuodusias lubas, pereinama prie kiliminės dangos, sėdynių apmušalų.
Šiuolaikiški įrankiai ir medžiagos leidžia išvalyti net iki centimetro gylio sluoksnį ir panaikinti įsisenėjusias dėmes.
Odos priežiūra sudėtingesnė
Vairuotojai dažnai stebisi, kad už odinio salono valymą prašoma gerokai brangiau, nors ir atrodo, jog natūralią odą prižiūrėti yra paprasta.
„Toks požiūris yra klaidingas, nes natūraliai odai reikia gerokai daugiau priežiūros, o priemonės – brangesnės, – pažymėjo D.Tvaronavičius. – Kad oda neskeldėtų, ją būtina ne kartą per metus, o kartą per mėnesį sutepti specialiu tepalu.”
Natūralios odos apmušalai bus ilgaamžiai, jei bus nuolat tepami tik specialiu minkštinamuoju apsauginiu tepalu.
Taupyti ir eksperimentuoti nevalia – netinkamai prižiūrima oda kietėja, po to skeldėja, o galiausiai plyšta.
Saloną privalu išdžiovinti
Visa cheminio valymo procedūra, nelygu užterštumas, automobilio modelis, užtrunka apie 4 valandas.
„Per valandą ar dvi salono išvalyti neįmanoma, juolab kad būtina jį išdžiovinti. Vasarą tai nėra problema, todėl cheminį valymą patariama daryti šiltuoju metų laiku, – sakė įmonės vadovas. – Neišgarinus drėgmės, salonas ima dvokti.”
D.Tvaronavičius prisiminė klientą, kuris nebaigęs džiovinti automobilio salono išskubėjo į oro uostą. Kai vyriškis grįžo iš kelionės, mašinos vidus buvo aptrauktas pelėsio, kurio išvalyti nepavyko.
Kokybę lemia darbo trukmė
Gerokai mažiau lieka drėgmės, kai salonas išvalomas vadinamuoju sausuoju būdu.
Bet ši perpus pigesnė procedūra tinka tik švaros besilaikantiems vairuotojams, kurių automobilių vidus nebūna labai murzinas. Tačiau ir tada būtina mašinoje palikti šiek tiek pravirus langus, kad išgaruotų ir menki drėgmės likučiai.
Besidairančius valymo paslaugas teikiančių profesionalų vairuotojams patariama domėtis ne tik kaina, bet ir paslaugos atlikimo trukme.
Kai kas siūlo mašiną išvalyti per valandą, bet kokybiškam darbui reikia maždaug 4 valandų. Jeigu salonas ypač nešvarus, sugaištama ir dvigubai ilgiau.
Po to dar apie 4–5 valandas užima džiovinimas, tad vairuotojas savo mašiną turėtų palikti mažiausiai vienai dienai.
Automobilio salono cheminio valymo kaina šalies didmiesčiuose svyruoja nuo 140 iki 460 litų. Pigiausiai šią paslaugą atlieka nedideliuose miesteliuose įsikūrusios įmonės.
Galima sunaikinti ir kvapus
Cheminėmis priemonėmis galima išvalyti ne tik purvo dėmes, bet ir panaikinti nemalonius kvapus – sugedusių maisto produktų, tabako dūmų, pelėsio, drėgmės.
Į saloną įpurškus specialios priemonės, pasklidusios molekulės sunaikina blogą kvapą skleidžiančias molekules. Taip išnaikinamas net ir surūgusio pieno kvapas.
Kvapus galima sunaikinti ir specialiu ozonavimo įrenginiu. Po 15–60 min. trunkančios procedūros mašinos salone ne tik išnyksta smarvė, bet ir išsivalo užteršta ortakių sistema.
Alergiškiems, kvėpavimo arba odos ligomis sergantiems žmonėms rekomenduojama kvarco lempa apšvitinti saloną.
Šiais spinduliais sunaikinamos bakterijos.