Lenktynininkai Vaidotas Žala ir Vytautas Švedas pareiškė, jog nesutinka važiuoti su lietuviška licencija. Naujienų portalas lrytas.lt primena, kad tarp LASF ir V.Žalos kilo didelis ginčas, mat išsiskyrė požiūriai į karą Ukrainoje ir žodžio laisvę. Autosporto profesionalui skirta 2 tūkst. eurų bauda ir dviem mėnesiams suspenduota licencija. Kaip anksčiau teigė V.Žala, jis nebemato galimybės dirbti kartu ir svarsto pradėti kitų metų lenktynes su kitos valstybės automobilių sporto federacijos licencija.
„Mano nuomonė nesikeičia dėl to, kas nutiko Federacijoje. Manau, kad buvo priimtas gėdingas sprendimas lenktynininko Gedimino Maškausko atveju, nes neturėtume toleruoti žeminančių komentarų Ukrainos atžvilgiu, o Federacija pasirinko kitą poziciją. Pasak jų, tai žodžio laisvė. Aš su tuo griežtai nesutinku, todėl dabar už paskelbtą nuomonę pradėjo persekioti. Federacija turi tokių instrumentų ir labai gaila, kad juos nusprendė panaudoti. Federacijoje buvo įvairių situacijų, įvairių vadovų, tačiau nė vienas nesiėmė persekioti savo kritikų“, – yra sakęs lenktynininkas.
Taip pat dėl skirtingo požiūrio į karą Ukrainoje ir žodžio laisvę lenktynininkas V.Švedas paskelbė atsisakantis dirbti su LASF ir žadantis atstovauti Ukrainai. Pasak pašnekovo, tai nereiškia, kad jis Lietuvos išsižada, toks veiksmas tik parodo, kad jis nepalaiko LASF vadovybės bei Etikos ir drausmės komisijos dėl priimamų „neadekvačių sprendimų“ ir nenori būti su jais tapatinamas.
Tarptautinės automobilių feredacijos (FIA) tarptautinis komisaras, dvi kadencijas iš eilės buvęs FIA Tarptautinio apeliacinio teismo ir Tarptautinio tribunolo teisėjas, advokatas, Vilniaus Universiteto Teisės fakulteto dėstytojas Arnas Paliukėnas papasakojo, ką mano apie šią situaciją ir sportininkų pasirinkimą atstovauti kitoms šalims.
Jis pirmiausia pabrėžė, kad V.Žalos kaip sportininko atžvilgiu dabar galioja Etikos drausmės komisijos sprendimas, tačiau šiuo metu jo galiojimas sustabdytas, nes pateikta lenktynininko apeliacija.
„Yra vilties, kad LASF peržiūrės V.Žalos sprendimą. Man, dirbant automobilių sporte, vienas iš pagrindinių dalykų yra asociacijų laisvė. Nariai renkasi valdžią patys, tai yra daugumos balsas.
Aš nesu tikras, ar tikrai suprantama, kokie yra Etikos drausmės komisijos tikslai, paskirtis ir t.t. Man norėtųsi, kad žmonės, kurie imasi tokių pareigų, pasižiūrėtų į praktiką, kuo užsiima ir kokius klausimus sprendžia kitos komisijos“, – kalbėjo A.Paliukėnas.
FIA tarptautiniam komisarui taip pat kyla abejonių, ką mato viešoje erdvėje, tačiau vykstant bylai nenori daug komentuoti.
A.Paliukėnui nesuprantama, kodėl vis dėl to kilo konfliktas, jei ir LASF, ir V.Žala atsiriboja nuo lenktynininko G.Maškausko pasisakymų: „Viskas įvyko dėl lenktynininko nepagarbaus pasisakymo Ukrainos gynėjų atžvilgiu viešoje erdvėje. Iš to išsirutuliojo konfliktas, dėl kurio buvo sankcionuotas V.Žala. Nesuprantu, už ką tada buvo nubaustas V.Žala, jei ir LASF, ir lenktynininkas smerkia G.Maškauską.“
Viešoje erdvėje šiuo metu svarstoma, galbūt LASF galėtų pakeisti Etikos drausmės komisijos sprendimą arba jį atšaukti, tačiau, pasak A.Paliukėno, teisiškai to neįmanoma padaryti.
„Šiuo metu svarbu, kokia yra kitos šalies pozicija. Galbūt jie sutiks su apeliacija ir nevystys ginčo toliau. Dėl kitų šalių licencijų nematau jokio kriminalo. Panašių atvejų yra buvę ir anksčiau. Net klasikiniame Lietuvos ralyje buvo tokių situacijų. Lenktynininkų vertybės nesutapo su tuometiniu LASF prezidentu ir niekas jiems dėl to neprieštaravo. Nuo to jie nebuvo mažiau mylimi mūsų žiūrovų ar to paties LASF“, – minėjo FIA tarptautinis komisaras.
Anot A.Paliukėno, oficialaus asmens licencijai nereikia šalies federacijos sutikimo: „Licencijų pasiėmimas yra tam tikra protesto forma. Tai yra vertybiniai dalykai, bet jie nieko neįžeidžia pasirinkdami tokį kelią, pavyzdžiui, kaip tai padarė V.Švedas.“
„Žiūrint į teisinę pusę, būtų gerai, kad tik tokiu protestu tai pasireikštų, nes V.Švedas tik iš vieno FIA nario nuėjo pas kitą. Jis pripažįsta FIA valdžią, pripažįsta, kad automobilių sportas yra padidinto pavojaus šaltinis ir nepradėjo kurti pats sau taisyklių“, – akcentavo jis.
A.Paliukėnui tenka dirbti tarptautiniu komisaru paskyrimuose pasaulio čempionatuose. Jis pastebi, kad Lietuvoje jau turime du čempionatus per metus, galime žiūrėti tiesiogines transliacijas – automobilių sportas eina į priekį. Estijoje greitu metu įvyks Pasaulio čempionato etapas, kuriame dalyvaus didelis skaičius Lietuvos sportininkų. Be to, lietuviai nepraleidžia progų sudalyvauti Dakare, „Pasaulio taurėje“, Italijos ir Vengrijos etapuose.