Navigaciniai iššūkiai ir jų išprovokuotos klaidos verčia susimokėti komandos ekipažą labai brangiai laiko, žmogiškųjų resursų ir vietos galutinėje klasės įskaitos lentelėje sąskaita.
Besikeičiančių kursų ir viena kita „vejančių“ legendų simfonijos demonstruojamas tempas gali suvilioti pasirinkti neteisingą trajektoriją ir paklaidinti negyvenamosiose Saudo Arabijos platybėse, kur tikimybė pamatyti finišo liniją tampa tokia pati, kaip ir savo ausis.
Dėl šios priežasties, sukaupę visą patirtį ir profesinę nuojautą komandos vedliai turi akimirksniu klaidžiame kelyje atsirinkti teisingus kursus, ir nepasiduodami pagundai patyrinėti žmonijos civilizacijos nepaliestų, plika akimi neaprėpiamų tolių, „vesti“ savo transporto priemonę ir už jos vairo esantį komandos draugą finišo link.
„Vesti“ finišo link tuo pačiu metu išbandydami tai, kaip realiai veikia šiam Dakarui paruoštas elektroninis kelionės draugas. Tiesa, elektroninės kelio knygos popierių pakeitė ne visų Dakaro dalyvių kasdienybę.
Jomis 2021-iais visuose 12-oje Dakaro etapų naudosis tik „Priority list“ (liet. elitiniame sąraše) esantys visų kategorijų, išskyrus motociklų klasę, sportininkai, tačiau jau 2022-ųjų Dakare visų kategorijų visų lenktynininkų popierines kelio knygas pakeis elektronika.
2020-ųjų Dakaro keliuose ruožuose jau buvo išbandyta tokia naujovė, kai kelio knygos dalyviams buvo duodamos tik atvykus į greičio ruožo starto vietą, o tai lenktynėms suteikė daugiau netikėtumo ir suvienodino patyrusių, jau daugelį metų Dakare dalyvaujančių gamyklinių komandų, ir naujokų bei mėgėjų, važiuojančių pirmuosius kartus, jėgas.
Praėjus ketvirtadaliui 2021-ųjų Dakare suplanuotų greičio ruožų, KREDA komandos navigatorius apibendrino tokios naujovės pliusus ir minusus.
„Organizatoriai realiu laiku tvarko keletą niuansų, apie kuriuos juos informuoja komandų navigatoriai ir jie reaguoja į siūlomus sprendimus. Pavyzdžiui, popierinės kelio knygos pradžioje būdavo pridėtas lapas, kuriame išvardinti visi kelio punktai (WP) ir laiko baudos, jeigu ekipažas juose nepasirodytų. Su elektronine kelio knyga viskas kitaip. Joje puslapiai greitai nesivarto ir pasiklydęs negali akimirksniu nuspręsti, verta ar ne ieškoti to pamesto kelio punkto.
Nežinai žmogus, kokia laiko bauda gali tave nubausti. O paieškos rankiniu būdu verčiant vieną puslapį po kito eikvotų ir taip brangų laiką. Pasakę šią problemą, jau kitą dieną prieš startą gavome lapą su visais tos dienos kelio punktais ir laiko baudomis“, – pasakojo KREDA komandos navigatorius Darius Vaičiulis.
Pliusai ir minusai navigatoriaus akimis
Pliusai
Elektroninė kelio knyga ir tai, kad šiais metais ji patenka į šturmanų rankas likus vos 10-čiai minučių iki starto, padidina tikimybę kitos dienos greičio ruožo maršrutą išlaikyti paslaptyje ir išvengti informacijos „nutekėjimo“ į gamyklines komandas. Tai potencialiai išlygina skirtingą finansinį užnugarį ir techninį palaikymą turinčių dalyvių šansus kovoti sudėtingose trasose realiu laiku. Be to, kiekvienos dienos pabaigoje sutaupomos porą valandų, kurias komandos navigatoriai gali skirti poilsiui, užuot spalvinę popierinę kelio knygą ir ruošdami ją kitos dienos startui.
Minusai
Kai negali prieš startą padirbėti su kelio knygos legendose užšifruota informacija, negali ir pasižymėti navigacinius galvosūkius kelyje padėsiančių išspręsti pastabų. Dar viena elektroninės kelio knygos problema – jos negalima papildyti papildomais užrašais, kuriuos taip mėgsta komandos vedliai. Kiekvienos Dakaro dienos pabaigoje, 20:00 valandą vietos laiku vyksta bendras susirinkimas, kur organizatoriai pristato laukiančią dieną ir pagrindinius iššūkius, su kuriais teks kovoti trasoje lekiantiems dalyviams.
„Organizatoriai tų susitikimų metu duoda informacijos apie esminius kelio punktus. Prieš tai į kelio knygą įsirašydavau papildomus komentarus, kad realiu laiku galėčiau naviguoti Antaną geriausia trajektorija. Realiai, net ir dabar, kai gauname kelio knygą likus 10 minučių iki starto galėčiau ką nors pasižymėti, bet tokios funkcijos mūsų kelio knygos neturi, todėl bandau tiesiog įsiminti esminius dalykus, pasakytus vakarinių susitikimų metu.
Laikyti rankoje popierinius užrašus, kuriuos reikėtų versti lygiagrečiai su pultelio paspaudimu verčiamais elektroninės kelio knygos lapais, o kartu ir naviguoti lenktynininką – per daug sudėtinga, nefukcionalu ir nepatogu. Dėl šios priežasties, dabar naudojant tik elektroninę kelio knygą, dalyviai praranda dalį informacijos, nes paskutinė pažymėta legenda pasislenka po navigatoriaus kartotuvo informacija.
Tokiu atveju išeitis tik viena – rankiniu būdu susigrąžinti ankstesniąją legendą arba vadovautis antrąja legenda, nes aktualioji realiu laiku nebūna pati „viršiausia“. Bet kokiu atveju, visų sąlygos tos pačios, todėl turime susitaikyti su tuo ir laukti elektroninės kelio knygos patobulinimų, o kol kas – judėti į priekį „iriantis“ pirmyn“, – dėstė mintis 5-tus metus kartu su Antanu Juknevičiumi šturmuojantis Dakaro iššūkius Darius Vaičiulis.