Kodėl Baja?
„Atšauktas“ – toks žodis šiemet skamba dažniausiai, kai šiemet kalbama apie automobilų sporto renginius. Nevykusi žiema, virtusi tiesiog pereinamuoju laikotarpiu tarp rudens ir pavasario, neleido sportininkams startuoti Žiemos ralyje, atšauktas „Rally Sarma“ kaimyninėje Latvijoje. Tad pirmojo šiemet automobilių renginio karūna atitenka visureigių sporto entuziastams, susirinksiantiems vasario 7- 8 dienomis pirmajame 2020 Lietuvos Baja čempionato „Perimetras“, etape Švenčionyse.
„Visureigių sportui orai neturi tokios didelės įtakos, kaip ralio sportininkams, tad užrašo „atšaukta“ tikrai nepamatysite“, – užtikrina renginio organizatorius Gediminas Grigaitis. Jis skaičiuoja, kad dalyvauti pirmajame etape jau užsiregistravo 30 dalyvių, tačiau sportininkai, lyg studentai, kurie viską daro paskutinę naktį – vieni laukia atvykstančių detalių, kiti dar visai neseniai atnaujino savo techniką ir bando suspėti tinkamai ją paruošti. Tad kapsint paskutinėms minutėms iki pirmojo etapo starto, G.Grigaitis tikisi sulaukti registracijos paraiškų „kamščio“. Šiemet cross – country varžybos, anksčiau vadintos „mažaisiais perimetrais“, gauna ir prierašą Lietuvos Baja čempionatas. Kaip teigia, G.Grigaitis toks sprendimas priimtas, peržvelgus Tarptautinės automobilių sporto federacijos (FIA) organizuojamų Baja varžybose sportininkų įveikiamus kilometražus, o Baja renginio formatas labai panašus į tą, kuris vyksta Lietuvoje.
„Tad nusprendėme pavadinti taip, kad ir užsieniečiui būtų aišku, koks tai lenktynių formatas. Baja – visiems šio sporto entuziastams suprantamas žodis, o kartu ir aiški nuoroda, kokių varžybų tikėtis. Esame labai dėkingi Sauliui Jurgelėnui, kuris negailėdamas laiko prieš Dakarą, intencyviai mus konsultavo. Devynis metus šios lenktynės vadinosi „4x4 Perimetras“, dešimtajame, jubiliejiniame, sezone, liko tik „Perimetras“, nes atsirado ir motociklų klasė“, – aiškina Lietuvos Baja čempionato „Perimetras“ organizatorius.
Pokyčiai klasėse
Praėjusiais, 2019 – aisiais, etapas vasarį buvo suorganizuotas pirmą kartą. Tuomet snieguotomis Švenčionių apylinkėmis lėkė ne tik visureigiai, tačiau ir keturračiai bei motociklai. Tiesa, pastariesiems žiemiškos trasos buvo sunkiai pravažiuojamos, tad organizatorius šiemet nusprendė nerizikuoti ir motociklininkų įskaitą pradėti nuo antrojo etapo gegužės pabaigoje. „Pirmajame etape automobilininkai startuos dviejose klasėse – „Sport“ ir „Adventure“, kartu su jais savo klasėse varžysis ir keturratininikai (ATV įskaita) bei sparčiai populiarėjantys motobagiai („Side by side“).
Abiejose klasėse jau yra beveik 10 sportininkų. „SxS“ klasę būtų galima pavadinti sparčiausiai augančia, nes praėjusiais metais joje važiavo vos vienas motobagis, o šiemet startuos net 5 dalyviai. Lietuvos Baja čempionatas „Perimetras“ taps ir naujos, pirmosios gamyklinės komandos Lietuvoje – „CFMOTO Factory Racing Team“ debiuto vieta.
Gausiausia dalyvių „Adventure“ klasė, kurioje galima varžytis nepatobulintu kasdieniu visureigiu. Vis gi G.Grigaitis juokauja, kad šiokių tokių patobulinimų tikrai reiks – ekipažui patartina įsidėti kastuvą, pjūklą, netikėtai ant kelio nukritusiems medžiams patraukti arba kirvį. „Perimetro“ varžybas sekantys sirgaliai šį sezoną nebeišvys – „Extreme“ klasėje besivaržančių sportininkų. Pasak organizatoriaus, klasės atsisakyta todėl, kad joje susirinkdavo nepakankamas kiekis sportininkų, o kaštai pakankamai dideli, nors ji buvo viena įdomiausių – dalyviams tekdavo įveikti ir greičio ruožus ir susidoroti su orientacinėmis užduotimis.
Laiptelis link Dakaro
Lietuvos automobilių sporto federacijos (LASF) prezidentas Saulius Girdauskas džiaugiasi, kad visureigių sporto populiarumas stabiliai didėja. „Tam, matyt, turi įtakos ir lietuvių pasirodymas Dakare. Kasmet sunkiausiose pasaulyje rally-raid tipo važrybose startuojančių komandų skaičius auga, o pirmas supratimas, ko ten laukti gali aplankyti būtent čia – lietuviškame Dakare. Labai svarbu, kad organizatorius šiose lenktynėse pasirūpino savotiškais tobulėjimo laipteliais – karjerą galima pradėti, kaip „turistui“, tuomet rinktis „sport“ klasę ir jau supratus, kad to, kas siūloma Lietuvoje neužtenka, išvažiuoti į tarptautinę areną, ar net į Dakarą. Juk didžiausias Dakaro siurprizas iš Lietuvos – Edvino Juškausko ir Aisvydo Paliukėno ekipažas „apšilimą“ būtent šiose varžybose ir pradėjo“, – teigia S.Girdauskas.
„Lietuvos Baja 2020“ organizatorių sprendimas įtraukti į važrybas keturračių vairuotojus ir motociklininkus džiugina ir Lietuvos motociklų sporto federacijos vadovą Robertą Benediktavičių. „Šios varžybos yra vienintelės, kuriose sportininkai gali pasitreniruoti naviguoti su kelio knyga. Iki tol, kol „Perimetruose“ neatsirado moto ir keturračių įskaitos, sportininkams treniruotis, tekdavo vykti į kitas šalis“, – atkreipia dėmesį federacijos vadovas.