Tačiau joks renginys savo geografine įvairove Lietuvoje dar nepralenkė jau beveik ketvirtį amžiaus kasmet vykstančio tarptautinio „Press ralio“.
Jo dalyviams teko lenktyniauti ir veikiančiuose tarptautiniuose oro uostuose, kariniuose poligonuose, bobslėjaus trasose bei netgi važinėti dviračių takeliais.
Užlinksta net veidrodėliai
Šiemet gegužės 31–birželio 1 dienomis vyksiantis tarptautinis „Viada Press ralis“ bus rengiamas jau 24 kartą.
Ilgamečiai jo dalyviai, automobilių temomis rašantys ir laidas kuriantys žurnalistai palaiko gerus ryšius su profesionaliais lenktynininkais.
Kai prasideda istorijos apie lenktynes ir įspūdingiausių vietų prisiminimai profesionalams tenka nusileisti, nes organizatoriai visuomet pasirūpina, kad dalyviams įspūdžių tikrai netrūktų.
„Aš dar dabar prisimenu maždaug prieš dešimtmetį vykusius žurnalistų ralius Druskininkų apylinkėse, kuriose reikėjo važiuoti siauriais dviračių takeliais mišku.
Finišą pasiekdavom su užlankstytais veidrodėliais ir net nesuprasdavom kur jie buvo užlenkti. Tiems greičio ruožams reikėjo drąsos.
Nebuvo įmanoma jos išmokti, nebuvo ir kada susirašyti stenogramos, tai važiuodavom aklai ir taip greitai, kaip tik galėdavom“, – aštrius įspūdžius prisimena TV laidos „Autopilotas“ vedėjas Ramūnas Fetingis.
„Viada Press ralis“ atitinka Lietuvos ralio C lygos, mini ralio formatą ir taisykles.
Jame dalyvauja ne profesionalūs sportininkai, dažnu atveju su standartinėmis, sportui neruoštomis mašinomis, tad ir greičio ruožai yra saugesni ir lėtesni nei kad aukščiausios lygos čempionate.
Miestų aikštėse pasirodymus matę žiūrovai įsivaizduoja, kad toks ralis tėra pasisukinėjimas aplink kūgelius, tačiau taip nėra.
Kiekvienais metais slalomai paįvairinami greitomis trasomis.
Maksimalaus greičio išbandymai
Štai praėjusiais metais po paralelinių 1–2 pavaros lenktynių Kretingos rotušės aikštėje, kurios vyks ir šiemet, dalyviai išvažiavo į specialiai „Press raliui“ dviem valandoms uždarytą tarptautinį Palangos oro uostą, kur lenktynės vyko pakilimo taku.
„Aš lenktynėse nesu važiavęs 230 km/val. greičiu.
Šiaip toks greitis lygioje ir tiesioje vietoje neatrodo kažkoks neįtikėtinas, ir važiuoti taip nesudėtinga, kol neprireikia stabdyti.
Kai esi milžiniškoje erdvėje, neturi jokio atskaitos taško, sunku pasirinkti stabdymo tašką.
Jei stabdyti pradėsi per anksti – išbarstysi sekundes. Jeigu per vėlai – na, tai niekada geruoju nesibaigia“, – nuotykius pasakojo pernai „Audi RS3“ automobiliu dalyvavęs Renaldas Gabartas.
Mažiau patirties turintiems dalyviams smagiau lėkti figūriniuose ir vidutinio greičio slalomuose.
Jie saugesni, klaidos dažniausiai kainuoja tik nuverstus kuoliukus ir už tai gautas baudos sekundes.
Tuo tarpu patyrę vairuotojai įspūdingiausiomis trasomis vadina tas, kur buvo daugiausia greičio ir pavojaus.
Apšilimui – ir kariniai poligonai
„Natūralu, kad augant patirčiai, kai akys pradeda priprasti prie greičio, jau nori iššauti iš trumpų slalomo kelnių prie greitų trasų.
„Press ralyje“ visada būna tokios pakopos. Mes kopėme nuo Kačerginės „Nemuno žiedo“ į viršų“, – pridėjo R. Gabartas.
Ne visi spėja priprasti prie greičio ir nuo lėtų slalomų išvažiuoti į greitas trasas.
Prieš penkmetį organizatoriai dalyviams pasiūlė tokį pirmąjį greičio ruožą apšilimui, kad daugelis iki šiol prisimena. Tai 7 km ilgio trasa Panevėžio Pajuostės kariniame poligone.
„Tai buvo pirmasis mano „Press ralis“, pirmasis startas, ir kai starto metu nuspaudžiau akceleratorių iki dugno, jį atleisti teko už gero kilometro.
Tame greičio ruože buvo viskas ir iš karto: tiesiosios, kur automobilis išvystydavo maksimalų greitį, ilgi užtęsti posūkiai ant betono dangos, nuo vieno kurių nuslydau, painūs ir lėti slalomai lėktuvų parkavimo aikštelėse ir labai greitas siauras, vingiuotas kelias miškeliu finišo link“, – starto iki dabar negali pamiršti TV laidos „Ne vienas kelyje“ vedėjas Egidijus Babelis.
Pajuostės greičio ruože tarp stabdymo zonų buvo milžiniški atstumai, o savaitę prieš ralį gerai palijęs lietus paskatino žolę tarp betono blokų peraugti automobilius.
Pirmiesiems ekipažams teko ieškoti trasos.
Pašnekovams atmintyje įstrigo ir prieš trejus metus Baltijos šalyse, Lietuvoje, Latvijoje ir Estijoje vykęs „Press ralis“, kuris trasų įvairove nurungė bet kokį panašų renginį.
Jiems teko lenktyniauti lygiagrečiais Siguldos bobslėjaus trasos einančiu vingiuotu, stačiai į kalną kylančiu keliu, o viską vainikavo greičio ruožas slidininkų takais Estijoje.
O galvojantiems, kad ralis – tik lenktynės su laiku, organizatoriai Estijoje, šalia Pernu miesto esančioje „Auto24Ring“ trasoje pateikė dar vieną siuprizą ir kas minutę leido vis daugiau dalyvių.
„Vienu metu trasoje buvo gal 15 automobilių.
Ir kai į vieną posūkį skirtingomis trajektorijomis, skirtingais greičiais atlekia bent 4 ekipažai, tai buvo mažų mažiausiai įdomu“, – prisiminė R. Gabartas.
Šiemet lenktyniaus uoste
„Kai yra didžiulės ir įdomios erdvės, sudėlioti įtraukiančias trasas nėra sudėtinga.
Svarbu, kad būtų daug vietos ir lygi danga, nes kai yra duobių, reikia galvoti, kaip išsukti trasos konfigūraciją, kad dalyviai nelaužytų automobilių“, – kukliai komentavo ilgametis varžybų vadovas Donatas Liesis.
Jis giria pagrindinį organizatorių, Lietuvos žurnalistų autoklubo prezidentą Valdą Valiukevičių, už tai, kad suranda ir suderina išskirtines vietas lenktynėms, kurios ir patį renginį daro išskirtinį.
D. Liesis prisimena, kad sudėtingiausia buvo paruošti trasą tarptautiniame Palangos oro uoste, mat turėjo labai ribotą laiko tarpą, kai jame nekilo ir nesileido lėktuvai.
Šių metų, jau 24 kartą vyksiantis „Viada Press ralis“ taip pat bus išskirtinis.
Ralio bazė ten pat, kur buvo ir paskutinius dvejus metus – šalia Palangos esančiame „Atostogų parke“, kurį itin pamėgo dalyviai.
Žurnalistai lenktyniaus tiek Lietuvos, tiek Latvijos teritorijoje.
Penktadienį varžybos prasidės Klaipėdos krašto apylinkėse, autodromuose, Kretingos centre.
O šeštadienį laukia išskirtinis pasirodymas Liepojos uoste ir lenktynės miesto gatvėmis, Liepojos laisvojoje ekonominėje zonoje.
Žurnalistų ralio dalyviams jau teko lenktyniauti šalia laivų – Klaipėdos kruizinių laivų terminale, kur viena klaida galėjo baigtis pasiplaukiojimu.
Organizatoriai sako, kad po šių metų ralio dalyviams taip pat tikrai bus ką prisiminti.