Tradicinio dykumų maratono trasa šįkart drieksis vien Peru teritorija ir didžiausias iššūkis sportininkams bus nesibaigiančios smėlio kopos.
Pirmąjį greičio ruožą jie įveiks pirmadienį, sausio 7 dieną, o išvakarėse pasirodys per iškilmingą startą.
Žvalgosi į dešimtuką
Į 41-ąjį Dakaro ralį užsiregistravo 138 motociklininkai, 101 visureigių ekipažas, 34 bagiai, 41 sunkvežimių klasės ekipažas ir 29 keturračių vairuotojai. Neabejotinai daugiausia lietuvių dėmesio sulauks varžybos automobilių ir motociklų klasėse.
Į Dakaro trasas grįžta visi trys pernai automobiliais startavę lietuvių ekipažai – 48-erių Antanas Juknevičius ir 44-erių Darius Vaičiulis, 31 metų Vaidotas Žala ir 45 metų Saulius Jurgelėnas, 41-erių Benediktas Vanagas ir 40-metis lenkas Sebastianas Rozwadowskis, o motociklų klasėje startuos ne tik pernai jėgas išbandęs 41 metų Balys Bardauskas, bet ir pirmą kartą Dakaro ralio ragausiantis 33-ejų Arūnas Gelažninkas.
Pernai A.Juknevičius ir D.Vaičiulis pasiekė rekordinį Lietuvai rezultatą Dakaro ralyje – bendrojoje įskaitoje užėmė 12-ąją vietą.
18-i finišavę V.Žala ir S.Jurgelėnas taip pat pagerino ankstesnį Lietuvos rekordą.
Šįmet dar geriau pasirodyti nusiteikęs pernai 30-as finišavęs B.Vanagas.
„Tikslas – nuolat gerinti lietuvių pasiektą rezultatą, o būti tarp dešimties greičiausių – ambicingas planas. Bet mes padarysime viską, kad jis būtų įgyvendintas“, – apie tikslus dar pristatydamas automobilį sakė B.Vanagas.
Vienodi tik pavadinimai
Visi trys automobilių klasės lietuviški ekipažai Dakaro ralyje startuos specialiai paruoštais „Toyota Hilux Overdrive“ visureigiais, tačiau jie nėra vienodi.
V.Žala šįmet vairuoja tą patį automobilį, kuriuo įveikė ir pernykštį Dakaro ralį, o A.Juknevičius nusipirko kitą, mažiau naudotą „Hilux“. Senasis jo visureigis buvo net 8 metų, todėl, norint pasiekti gerų rezultatų aukščiausio lygio lenktynėse, jam reikėjo atsinaujinti. Tačiau A.Juknevičiaus pirkinys – ne naujausia, o priešpaskutinė šio modelio versija.
Techniškai V.Žalos ir A.Juknevičiaus automobiliai labai panašūs, o didžiausias skirtumas – važiuoklė. V.Žalos automobilyje yra ištisinis tiltas, o A.Juknevičiaus visureigyje – nepriklausoma pakaba.
Tuo tarpu B.Vanagas šįmet įsigijo išsvajotąjį naujos kartos „Hilux“, kuriame skirtumų daugiau.
Didžiausias vizualus skirtumas – atsarginiai ratai: senesniuose V.Žalos ir A.Juknevičiaus automobiliuose jie yra gale, o naujajame B.Vanago „Hilux“ slepiami automobilio dugne. Dėl to naujojo modelio svorio centras yra žemiau, toks visureigis lengviau valdomas.
Dar daugiau skirtumų yra techninėse detalėse. V.Žalos ir A.Juknevičiaus automobiliai varomi „Toyota IS F“ 5 litrų 360 AG ir 560 Nm varikliais, o B.Vanago – „Lexus RC F“ 5 litrų 380 AG (apribotas nuo 471 AG) ir 590 Nm varikliu.
Naujesniame automobilyje naudojama naujos kartos, apie 20 kg lengvesnė pavarų dėžė. B.Vanago visureigis sveria 1950 kg, o A.Juknevičiaus – 2100 kg. Tai irgi turi įtakos automobilio įsibėgėjimui ir reikalingam degalų kiekiui.
Du ekipažai dirbs kartu
Dėl technikos panašumų A.Juknevičius ir V.Žala rado būdų sutaupyti.
„Su Vaidu esame sutarę, kad 2019-ųjų maratono bivakuose mūsų serviso sunkvežimiai stovės greta, – organizatoriai sudarė galimybes rezervuoti vietas kiekvienoje stovykloje, ir mes tai padarėme.
Be to, mūsų automobiliai beveik identiški, todėl spręsdami įvairius techninius galvosūkius galime vienas kitam padėti. Pasirengimo lenktynėms metu nemažai kalbėjomės ir radome būdų, kaip sumažinti kai kurias sąnaudas ir efektyviau panaudoti turimus išteklius“, – tvirtino A.Juknevičius.
Amžini ginčai dėl technikos
Visiems įdomiausias klausimas – kiek automobilių skirtumai lemia galutinį rezultatą? Tačiau dėl to lenktynininkai vienos nuomonės neturi.
A.Juknevičius tvirtina, kad naujos kartos automobilis turi akivaizdų pranašumą, o B.Vanagas savo naujojo pirkinio galimybių nesureikšmina.
Tiesa greičiausiai – kažkur per vidurį. Maratono lenktynėse automobilio galimybės negarantuoja rezultato, nes jį lengvai gali sugadinti ir menkas gedimas, klaida ar sprogusi padanga.
Per Dakaro istoriją ne kartą yra buvę, kad greičiausius automobilius turintys lyderiai akimirksniu palaidoja savo viltis laimėti, kaip pernai po avarijos pasitraukęs „X-Raid Mini“ lenktynininkas ispanas Nani Roma ar „Peugeot“ važiuoklę sulaužęs ir pergalę praradęs prancūzas Stephane’as Peterhanselis.
Bet automobilio galimybės neabejotinai turi reikšmės galutiniam rezultatui, nes, nepaisant šimtais kilometrų skaičiuojamo trasos ilgio, finiše sportininkus dažnai skiria sekundžių dalys, o lyderių ekipos ne šiaip sau Dakarui paskiria milijonus.
Pagrindinis tikslas – finišas
Iš visureigių lenktynininkų šįmet galima tikėtis aukštų rezultatų, bet motociklų klasės sportininkams ir pasiekti finišą būtų puikus rezultatas.
Pernai pirmą kartą Dakaro ralyje startavęs B.Bardauskas užėmė 81-ąją vietą tarp 85 finišavusių lenktynininkų, tačiau apie 50 dalyvių finišo apskritai nepasiekė, tad ir tai buvo džiugus rezultatas.
Dakaro finišo medalį sūnui Perkūnui skyręs B.Bardauskas šįmet išsiruošė į misiją parvežti kitą medalį antrajam sūnui Ąžuolui, kuris gimė 2018-ųjų lapkričio 23 dieną.
Tačiau tai padaryti nebus paprasta. Lietuvis nusprendė startuoti „Originals“ klasėje, kurioje sportininkams negalima naudotis nei technine pagalba, nei viešbučiais, nei jokiais kitais patogumais. Tai – „vienišų herojų“ žygis.
„Teks pačiam remontuotis motociklą, keisti tepalus, o miego bus kur kas mažiau“, – sakė B.Bardauskas.
Ši klasė skirta emociškai, fiziškai ir techniškai gerai pasiruošusiems motociklininkams. Lietuvis startuos tuo pačiu motociklu, kuriuo baigė ir 2018 metų Dakarą, – „KTM 450 Rally Replica“.
Daugkartinis Lietuvos motokroso ir „enduro“ čempionas A.Gelažninkas taip pat startuos KTM motociklu.
Bet jo technika turi išskirtinę istoriją – šis motociklas anksčiau priklausė Dakaro ralio nugalėtojui australui Toby Price’ui.
„Duust“ komandos palaikomas lietuvis neslepia, kad nori pasiekti daugiau nei tik finišo liniją.
Pagrindinis tikslas yra pagerinti kuklų geriausią lietuvių rezultatą motociklų klasėje – pernai B.Bardausko užimtą 81-ąją poziciją.
Tačiau tik šiemet pirmą kartą startavęs motociklu ištvermės ralyje vyras neslepia, kad svarbiausia bus pasiekti finišą.
„Pirmais metais neįmanoma parodyti aukšto rezultato – aš neturiu tokios patirties, esu dalyvavęs tik keliuose raliuose. Nors mano tikslas – ne tiktai važiuoti, aukščiau bambos neiššoksiu“, – kalbėjo A.Gelažninkas.
2019 metų Dakaro ralio naujovės
Šįmet Dakaro ralyje sportininkų ir žiūrovų laukia kitokios lenktynės. Tiktai Peru teritorijoje vyksiančios lenktynės bus kiek trumpesnės ir vyks ne dvi savaites, kaip būdavo įprasta, o 10 dienų. Iš viso sportininkams teks įveikti apie 5 tūkst. km, iš jų 3 tūkst. km bus išdėstyta per 10 greičio ruožų.
Įvestas labai svarbus taisyklių pakeitimas – iš varžybų pasitraukę dalyviai turės galimybę sugrįžti pusmaratonio klasifikacijoje.
Pirmojoje Dakaro dalyje dėl gedimų ar avarijų iškritę dalyviai turės galimybę grįžti į varžybas po poilsio dienos, nuo šeštojo greičio ruožo. Jie nebesivaržys dėl vietų bendrojoje įskaitoje ir negalės startuoti tarp 25 geriausiųjų, tačiau nesėkmės ištikti sportininkai turės galimybę labiau pasimėgauti Dakaru.