Greičiausią priekiniais ratais varomą automobilį Lietuvoje vairuojantis Kirilas Šumilinas sako, kad jam teks kovoti ieškant 800 AG sukibimo su trasos danga.
Tuo pat metu, anot jo, standartinius, o ypač automatines pavarų dėžes turinčius, automobilius vairuojantys lenktynininkai krausis apdovanojimus.
Laimės tiksliausias vairuotojas
„Bracket“ tipo lenktynėse svarbiausias ne automobilio galingumas ar greitis, o vairuotojo įgūdžiai.
Čia mažytis miesto hečbekas gali aplenkti greičiausią pasaulyje superautomobilį. Galia tokiose lenktynėse nieko nelemia: vairuotojas turės įveikti 1/8 mylios distanciją per savo paties nustatytą laiką.
Kuo mažiau nuo jo nutols, tuo aukštesnę vietą užims.
„Mes jau bandėme tokį formatą keliuose etapuose Latvijoje. Tokio tipo varžybose iš tiesų gali laimėti bet kas.
Vienas vairuotojas sako, kad įveiks distanciją per 10 sekundžių, o kitas – 20. Tad jeigu pirmasis pravažiavo per 15 sekundžių, o antrasis – per savo skelbtas 20, jis ir laimi.
Šiose lenktynėse labai svarbus startas, įtakos rezultatui gali turėti kiekviena pramiegota milisekundė.
Starto šviesoforas dirba skirtingu laiku. Jei vienas varžovas deklaruoja, kad trasą įveiks per 20 sekundžių, o kitas – 30, pirmąjį išleidžia 10 sekundžių anksčiau nei antrąjį.
Idealiu atveju abu lenktynininkai finišo liniją turėtų kirsti vienu metu.
Ir finišas bus įspūdingas, nes lėtesnis automobilis pro jį važiuos galbūt 100 km/val. greičiu, o kitas praskries kaip pro stovintį didesniu nei 200 km/val. greičiu“, – „Bracket“ principus nupasakojo K. Šumilinas.
Bolidai neprognozuojami
Lietuvos savo klasės traukos lenktynių čempionas ir rekordininkas, paklaustas, ar jam pačiam patinka tokios naujovės, nuleisdamas galvą nusišypso ir pasukioja ją, leisdamas suprasti, kad ne itin.
Tokiose lenktynėse jis ne tik neturės jokio pranašumo, o sukibimo stoka taps dideliu trukdžiu.
„Toks formatas yra geriausias automatinę pavarų dėžę ir starto kontrolę turintiems automobiliams – tuomet mažesnis žmogiškasis faktoriaus.
Yra tokių lenktynininkų, kurie trasas įveikia kaip laikrodžiai. Profesionalams, o ypač su priekiniais ratais varomomis mašinomis, bus labai sudėtinga, mat automobiliai yra labai sunkiai vairuojami ir neprognozuojami.
Juk galios yra labai daug, o sukibimo – ne. Pirma antra pavara mano „Civic“ yra nevaldomas daiktas.
Turi nuspėti, kada jis įsibėgėja, nes kai ratai prasisuka, tachometras būna „užsilenkęs“.
Reikia jausti, kada mašina baigia įsibėgėti pirma, kada – antra pavara, juk ji važiuoti pradeda tik nuo trečios“, – valdymo niuansus pasakoja K. Šumilinas.
Pašnekovas sako, kad kone visą traukos lenktynių tiesiąją Palangoje jo automobilio ratai prasisuks, sukibimas bus tik trasos pabaigoje.
Vis dėlto jis nesijaudina, nes traukos varžybose svarbiausios yra pirmosios 60 pėdų (kiek daugiau nei 18 metrų) – pats startas, nuo kurio priklauso rezultatas.
Be to, Palangos trasos danga – asfaltas. Profesionaliose trasose lenktynininkai važiuoja betonu, padengtu klijais ir guma.
K. Šumilinas sako, kad JAV tokius parametrus turintys priekiniais ratais varomi automobiliai ketvirtį mylios pajėgia įveikti greičiau nei per 9 sekundes.
Nei Lietuvoje, nei Baltijos ar aplinkinėse šalyse tokių trasų nėra, tad jo pasiektas 11,2 sekundės rezultatas dar nėra pagerintas.
Užduotis – išnaudoti galią
Tačiau iš Šalčininkų kilęs konstruoti mėgstantis vaikinas nepasiduoda ir dažnai vakarus leidžia garaže, mėgindamas dar labiau sutrumpinti savo lenktynių laiką.
Kitaip nei galima pamanyti, variklį jis pastaruoju metu palikęs likimo valiai ir jo nebeliečia.
„Arklių mums užtenka. Didžiausias rebusas, kaip juos patupdyti ant asfalto“, – nusijuokia.
„Honda Civic“ kėbule sumontuotas 2,2 litro šios markės „Prelude“ modelio keturių cilindrų variklis.
Jis stipriai modifikuotas, pridėta turbina. Kiek šis agregatas išvysto galios, pats savininkas neįsivaizduoja, tačiau spėja, kad daugiau nei 800 AG.
Tokios buvo maksimalios galios matavimo stendo galimybės. Tikrojo automobilio pajėgumo jis neatlaikė.
Tuo metu, kai lankėmės pas K. Šumiliną garaže, šis svarstė, kaip į priekinę automobilio dalį įdėti dar daugiau svorio.
Tokio modelio problema – fizika. Greitėjant automobilio galas tūpia, priekis kyla, varantiesiems ratams palikdamas dar mažiau sukibimo.
Tad iš galinės dalies kuo daugiau svorio stengiamasi pernešti į priekinę, kad starto metu varantieji ratai turėtų didžiausią sukibimą.
„Iš tiesų automobilio gale nieko nėra. Jį galima plikomis rankomis pakelti nuo žemės.
Bet mūsų automobiliai nėra tokie jau lengvi, nes traukos varžybose tarp priekiniais ratais varomų modelių konstruktorių galioja tokia nerašyta taisyklė: ką išpjauni iš galo, dedi į priekį“, – išdavė K. Šumilinas.
Vaikinas ištisus mėnesius kone kiekvieną vakarą keliauja į garažą ir krapštosi prie savo „Honda Civic“ automobilio, kad kelis kartus per metus atsisėstų prie vairo ir per kiek daugiau nei 10 sekundžių pravažiuotų trasą.
„Man patinka konstruoti, galvoti ir tobulinti techniką. Galiniais ratais varomi automobiliai, be jokios abejonės, traukos lenktynėse greičiausi.
Tačiau aš pradėjau nuo priekiniais ratais varomo „Honda Civic“, su juo ir tęsiu, nes čia dar nesu išsisėmęs ir matau labai daug potencialo“, – prisipažino jis.
Darbų, kuriuos reikėtų padaryti ateityje, sąrašas taip pat dar ilgas. Pradedant kumšteline, arba sekvencine, pavarų dėže, kuri leistų 100 km/val. greitį pasiekti pirmąją pavara, baigiant visiškai rėmine konstrukcija.
Vienintelis dalykas, kurio „Honda“ entuziastas neplanuoja keisti, – „Civic“ kėbulas.
Net jeigu jis sumanys sukonstruoti rėminės konstrukcijos galiniais ratais varomą monstrą, ant jo uždės šį kupė modelio kėbulą.
Kaip K. Šumilinui ir kitiems traukos profesionalams seksis varžytis „bracket“ tipo traukos varžybose, bus galima išvysti „Aurum 1006 km lenktynių“ metu Palangoje liepos 19 dieną.
Sportininkai varžysis 1/8 mylios (201,168 m) distancijoje.
Geriausią rezultatą 2017 metais čia pasiekė Kęstutis Volbekas su „Nissan GT-R“. Jis distanciją įveikė per 7,05 sek. ir finišo liniją kirtęs 175 km/val. greičiu.
Absoliučiai geriausias Palangos drago rezultatas priklauso Aivarui Štikeliui. 2015 metais su „BMW Altered“ aštuntadalį mylios jis įveikė per 5,79 sek.