Tačiau yra ir dar viena mažiau populiari galimybė patirti beveik tris paras trunkantį nuotykį bei pasigrožėti ne kiekvienam pasiekiamomis apylinkėmis – tai „4x4 Perimetras“.
Tai yra ilgiausias automobiliams skirtas maratonas Lietuvoje – jo ilgis apie 2000 kilometrų. Jame varžosi daug sportininkų, tačiau atskira „Tourism“ pavadinta įskaita skirta mėgėjams.
Norint čia dalyvauti, užtenka turėti keturiais ratais varomą visureigį bei pasiryžti ilgam nuotykiui. Taip pat reikia rasti tinkamą kompaniją.
Pagrindas – orientacija
„Tourism“ įskaitos pagrindas – orientacija. Čia nereikia varžytis dėl kiekvienos sekundės – būtina nuvykti iš vieno objekto į kitą per tam tikrą nustatytą laiką ir važiuoti organizatorių nurodytu maršrutu – pačiu Lietuvos pasieniu.
Dalyviams teks matyti daug sienos ribas žyminčių stulpelių ir pasieniečių visureigių.
Maratonas prasidės birželio 27 dienos vakare Druskininkuose. Čia visiems dalyviams reikės sutvarkyti formalumus – atlikti administracinę ir techninę komisijas. Tuo pačiu išklausyti organizatorių pasakojimą apie laukiančius iššūkius.
Birželio 28 dienos ryte laukia startas: iš Druskininkų turizmo įskaitos dalyviai turės įveikti 260 kilometrų atstumą ir atsidurti Smalininkuose.
Jų laukia kelionė pasienio su Baltarusija, Lenkija ir Rusija ruožais: ties įspūdingu Maros upeliu, Vištyčio ežero pakrantėmis ir kitais keliais.
Po to lauks 376 kilometrų pervažiavimas iki Mažeikių rajone esančio Ašvos malūno, iš ten – 419 kilometrų iki Zarasų. Kiekvienoje sustojimo vietoje bus galima kelias valandas atsipūsti, pavalgyti ir pasidalinti įspūdžiais su kitais maratono dalyviais.
Po Zarasų ekipažai judės iki Sariuose įrengtos stovyklavietės – pasieniu su Baltarusija teks įveikti 250 kilometrų. Tada – 229 kilometrų ruožas iki Šalčininkų, o iš ten – 187 kilometrai iki finišo Druskininkuose.
Visam maratonui, įskaitant poilsį, skiriama 60 valandų.
Teko važiuoti ir naktį
Turizmo įskaitos dalyviai prisimena, jog maratone 60 valandų ištirpsta labai greitai. Jos dalyviai turi įveikti apie 1 700 kilometrų distanciją, tačiau asfaltuotų kelių joje labai nedaug – tik nuo Klaipėdos iki Latvijos pasienio.
Žvyrkelių, kuriuose drąsu važiuoti leistinu 70 km/val. greičiu, taip pat nebus daug – kelios atkarpos ties Latvijos pasieniu, kur galima pamatyti daug kaimų ir pavienių sodybų.
Tačiau likusiose kelionės dalyse teks važiuoti vingiuotais miškų keliais, kurių civilizacija dar neaplankė.
Todėl laiko 187 kilometrų kelionėje iš Šalčininkų į Druskininkus gali būti sugaišta panašiai kaip įveikiant 419 kilometrų nuo Ašvos malūno iki Zarasų. „Turizmo įskaitoje dalyvavau dukart – nėra taip, kad vieną kartą apvažiuoji aplink Lietuvą, pasidedi varnelę ir to užtenka.
Kiekvieną kartą nuotykis čia kitoks ir vis įdomesnis – pamatai daug atokių sodybų, laukinių žvėrių, pasilabini su pasieniečiais“, – prisimena 2012 metais su „Nissan X-Trail“ ir 2016-aisiais su „Nissan Navara“ maratoną įveikęs fotografas iš Klaipėdos Algirdas Venskus.
Jį žavi renginio įvairovė, mat keičiasi ne tik kraštovaizdis, bet ir įveikiamų etapų laikas – paprastai maratone būna bent vienas orientacinis etapas, kuriame startuoti reikia tamsiu paros metu.
„Startuojant naktį, itin svarbūs yra automobilio žibintai – geriausia, kai jie „Xenon“ tipo arba LED.
Labai svarbūs yra šturmano navigaciniai sugebėjimai, nes naktį orientuotis daug sunkiau. Naktį didesnė tikimybė kelyje sutikti stirną ar kitą žvėrį, tad labai svarbu – būti atidžiam“, – teigia A. Venskus.
Kaip didžiausią įspūdį palikusį dalyką fotografas išskiria sunkiai pasiekiamose vietose esančius namus.
„Būna, kad važiuoji 30 kilometrų mišku, kur nei gyvos dvasios ir pamatai priešais gyvenamą namą.
Viduryje niekur. Tokių namų matėme daug ir kiekvienas nustebindavo – kaip žmonės į juos atvažiuoja, jeigu mes net su pikapu vos judame?“ – stebisi klaipėdietis.
Didžiausias iššūkis – poilsis
2017 metais maratone pirmą kartą startavusios „Stihl“ komandos narys Kęstutis Juškevičius teigė, kad didžiausias iššūkis buvo poilsio trūkumas.
Nors įskaita ir vadinasi „Tourism“, gaišti laiko fotosesijoms ir poilsiui nereikėtų.
„Kai važiuoji pirmą kartą ir nežinai ko tikėtis, tai visas važiavimas yra didelis iššūkis.
Galvojome, kad čia ramiai pasivažinėsime, pasidairysime, tačiau gavome tris paras beveik be miego“, – prisiminęs juokėsi K. Juškevičius.
Kai jo ekipažas dalyvavo pirmą kartą, beveik visas maratono dienas lijo, buvo šlapia ir kai kurios vietos – sunkiai įveikiamos.
Todėl K. Juškevičius pataria planuojantiems dalyvauti „4x4 Perimetre“ investuoti bent į bekelei skirtas padangas.
„Mūsų pikapas pernai buvo visiškai standartinis, tik padangos kitos užmontuotos ir apsaugas dugnui uždėjome. To visiškai pakanka norint įveikti visą maršrutą.
Daug priklauso nuo aplinkos sąlygų: pernai metais dėl lietaus kai kurias vietas buvo pravažiuoti sunku.
Šiemet dalyvavome pirmame Lietuvos ralio-reido čempionato etape gegužę, kai buvo sausa – tai ten ir su standartinėmis padangomis būtume pravažiavę“, – pasakojo bekelės varžybų virusu užsikrėtęs vyras.
Jo komanda šiemet prie investicijų į padangas ir dugno apsaugas pridėjo papildomą apšvietimą bei pakabos detales.
Automobilis kelias naktis praleis dirbtuvėse, kur jam bus sumontuota papildoma apšvietimo sistema, padėsianti orientuotis naktį ir tarp visureigių vairuotojų pripažinti amortizatoriai bei spyruoklės.