„Formulės 1“ turtai: painioje sistemoje – kalnai milijonų

2014 m. lapkričio 23 d. 11:51
lrytas.lt
„Formulėje 1” ratus suktis priverčia pinigai. Be jų viskas tiesiog sustoja. Tai puikus šios 1,4 milijardo eurų per metus generuojančios sporto šakos apibūdinimas. Tačiau dabar „Formulės” gerbėjai klausia – kaip tokius pinigus matančios komandos galiausiai atsiduria ties bankroto riba, kaip nutiko „Marussia“ ir „Caterham“ ekipoms?
Daugiau nuotraukų (1)
Futbolas uždirba dar daugiau eurų, tačiau klubai vis tiek turi problemų, sakysite jūs, tačiau tai, kas vyksta „Formulėje“ patvirtina, kad ši sporto šaka išgyvena sunkius laikus.
Ir būtent priėjus šį tašką pirštu rodoma į pinigų dalinimo schemą.
„Sauber“, „Force India“, „Lotus“ vis dar sunkiai pragyvena, kai didžiosios komandos į viską žiūri iš kito aukšto, kuris pagal pasaulinio garso kompanijų nerašytas taisykles skendi prabangoje.
Vargų iš turtingųjų kova skamba vis garsiau ir tai tik įrodo, kad „Formulė 1” atsidūrė kryžkelėje. Jau dabar vyksta kalbos, ar pinigai bus dalinami lygiau.
O kaip yra dabar? BBC pateikia visą informaciją, kurią turite žinoti apie „Formulės 1” pinigų skirstymą.
Kurios komandos uždirba daugiausia pinigų?
Atsakymas nieko nestebina – didžiosios. „Red Bull“ ir „Ferrari“ turi apie 320 milijonų eurų biudžetą per metus. Veikiausiai „Ferrari“ turi šiek tiek daugiau nei „Red Bull“. „Mercedes“ ir „McLaren“ turi mažiau – apie 255 mln. eurų. Tačiau verta pastebėti, kad „Mercedes“ ir „Ferrari“ biudžetuose nėra pinigų, kurie išleidžiami kuriant variklius sau ir kitoms ekipoms. „Mercedes“ atveju reikėtų pridėti dar 180 mln. eurų.
Skirtumas nuo kitų komandų – didžiulis. „Lotus“ disponuoja 166 mln., o „Williams“, „Force India“, „Toro Rosso“ ir „Sauber“ komandos turi apie 128 mln.
„Marussia“ ir „Caterham“ gauna – arba kaip pasirodo negauna - 90 ir 76 mln.
Kai kurios komandos slepia savo finansinius pajėgumus, tad skaičiuosi atsispindi sumos, apie kurias prabilta. Komandų įplaukos sudaromos iš dviejų šaltinių – prizinio fondo iš komercinių teisių turėtojų ir reklamos sandorių.
Kur keliauja prizinio fondo pinigai?
„Formulės 1” įplaukos – 1,48 milijardo eurų. 63 procentai sumos atitenka komandoms, o kitus pinigai papildo komercinių teisių valdytojų (CRH) kišenes. Pagrindinė akcininkė – įmonių grupė „CVC Capital Partners“. Akcijas taip pat dalinasi įvairūs bankai ir investicijų kompanijos.
Sutartys, kuriose apibrėžtos išmokos komandoms, konfidencialios ir kiekviena komanda turi savo komercinę sutartį su CRH.
Tačiau manoma, kad viskas veikia taip. Prieš skaitydami susikaupkite, nes gali pradėti skaudėti galvą.
Apie 47,5 proc. pelno – pagal praėjusių metų skaičiavimus būtų 639 mln. eurų – padalijami į dvi dalis.
Viena dalis yra padalijama vienodai 10 geriausių „Formulės 1” komandų. Jos skirstomos pagal tris paskutinius sezonus. Kitą dalį dalinasi 10 geriausių komandų, pagal praėjusių metų rezultatus. Kiekviena pozicija gauna tam tikrą procentą sumos. Kuo aukščiau baigsi sezoną konstruktorių taurėje, tuo daugiau gausi.
Taip pat egzistuoja papildomas krepšelis, kuris vadinamas konstruktorių taurės premijomis (CCB). Jas sudaro apie 240 mln. eurų ir juos dalinasi „Ferrari“, „Red Bull“ ir „McLaren“ komandos. Daugiausia atitenka „Ferrari“ ekipai.
Verta pastebėti, kad kitos dvi komandos „Williams“ ir „Mercedes“, kurios yra „Formulei 1” svarbios istoriškai ir turi galią lemiant sporto strategiją, gauna papildomus 24 mln. eurų.
O 8 milijonus eurų gauna visos komandos, kurios nepatenka į dešimtuką, tačiau dalyvauja čempionate.
Bet dar prieš pinigų padalijimą už dalyvavimą „Formulėje 1” „Ferrari“ gauna specialią premiją. Ji nustatoma pagal šio prekės ženklo naudą sportui.
Tai sudaro 5 procentus pajamų – 2,5 proc. rengėjo dalies ir 2,5 proc. iš komandų krepšelio. Per metus tai sudaro apie 72 mln. eurų.
Ar sėkmė reiškia daugiau pinigų?
Kaip matome iš skaičių viršuje, atsakymas – taip, tačiau yra svarbi išimtis. Panašu, kad šį sezoną konstruktorių taurėje „Ferrari“ užims ketvirtąją vietą. Tačiau jų sutarties detalės rodo, kad komanda gaus daugiau pajamų nei „Williams“, siekianti trečiosios vietos. Ir netgi gali būti, kad „Ferrari“ uždirbs daugiau nei „Red Bull“, kuri siekia antrosios vietos.
Kiek kainuoja „Formulės 1” komanda?
O koks siūlo ilgis? Viskas priklauso nuo komandos lygio ir ambicijų. Tam, kad turėtum realių vilčių laiminėti lenktynes ir kovoti dėl čempionato titulo, reikėtų investuoti mažiausiai 256 mln. eurų.
Bet jeigu jūs mokate protingai valdyti pinigus, galite sutelkti išskirtinę ir gerai pasirengusią žmonių grupę, turite tinkamą variklį ir lenktynininkus, yra galimybė varžytis, su daug bandymų. „Williams“ tai įrodė šiemet, „Lotus“ 2012 ir 2013 metais.
Šių komandų resursų trūkumas parodo, kad suplakti tokį kokteilį yra labai sunku (pažiūrėkite į „Force India“ komandą, kuri naudoja tuos pačius „Mercedes“ variklius, kaip ir „Williams“), kaip ir išlaikyti lygį.
Tai parodo, kaip „Lotus“ smuktelėjo šį sezoną, nes pernai sumažėjo biudžetas.
Be to, didelė pinigų suma negarantuoja sėkmės, jeigu techninis skyrius dirba prastai. Čia jau „McLaren“ pavyzdys 2014 ir 2013 metų sezonuose po to, kai 2012-aisiais laimėjo septyniskart.
Ar visi lenktynininkai milijonieriai?
Veikiausiai tokie yra ar bus, jeigu ilgą laiką sukasi „Formulėje 1”. Tačiau tai nereiškia, kad jie bus tokie milijonieriai, kokius įsivaizduojate. Geriausi gauna didelius atlyginimus ir yra turtingesni nei kada nors svajojo.
Lewiso Hamiltono iš „Mercedes“ atlyginimas – 24,7 mln. eurų per metus ir dar priedai. Fernando Alonso uždirba daugiau nei 19,2 mln. ar daugiau. Labai neatsilieka Sebastianas Vettelis. Jensonas Buttonas „McLaren“ gauna apie 16 mln. eurų.
Danielis Ricciardo šiuo metu klubui nepriklauso, tačiau atsižvelgus į jo rezultatus ir gebėjimus, greitai prisijungs prie elito.
Būtent tokie talentai, kaip minėti lenktynininkai, metų metus gauna dideles sumas, kurios garantuoja prabangų gyvenimą. Tačiau tai tik grietinėlė, nes kiti sportininkai atsilieka.
Antrojo lygio pilotai – Romainas Grosjeanas, Nico Hulkenbergas ir kiti – gauna gerokai mažiau. Nauji lenktynininkai uždirba dar mažiau. Štai Valtteri Bottas, manoma, „Williams“ komandoje uždirba apie porą milijonų. Kevinas Magnussenas „McLaren“ ekipoje gauna apie porą šimtų tūkstančių.
Nereikėtų pamiršti ir lenktynininkų iš mažesniųjų komandų, kurie savotiškai patys susimoka už vietą. Daugiausia lėšų atneša Pastoras Maldonado. Dėl jo į „Lotus“ komandos sąskaitą iš Venesuelos naftos kompanijos byra 38 mln. eurų. P.Maldonado nuo šios sumos gauna ir atlyginimą.
Švedas Marcusas Ericssonas, kuris šiemet į „Formulę 1” įsiveržė su „Caterham“ komanda, užsitikrino vietą kitų metų „Sauber“ komandoje, savo lauknešėlyje turėdamas 20 mln. eurų biudžetą iš asmeninių rėmėjų.
Stringanti šveicarų komanda dar turėtų paskelbti, kas vairuos antrąjį bolidą ir tai labiausiai priklausys nuo to, kokius pinigus pilotas gali atnešti į komandą.
Dabartinėje „Formulėje 1” mažiausiai penki lenktynininkai vietą bolide turi dėl vienokio ar kitokio rėmėjų dosnumo.
Ir jeigu „Marussia“ bei „Caterham“ komandos neišnyks, tas numeris turėtų padidėti iki devynių. O štai sunkią traumą patyręs Julesas Bianchi turi kitą atvejį. Jis „Marussia“ komandoje dėl „Ferrari“, kuri tiekia variklius.
Formulė 1MarussiaCaterham
Rodyti daugiau žymių

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.