„Formulė-1“ pirmenybių ekvatorių kirs Vengrijoje

2013 m. liepos 25 d. 22:41
Juozas Mažeikis
Nuo liepos pradžioje vykusių Vokietijos „Grand Prix“ lenktynių iki paskutinįjį šio vasaros mėnesio savaitgalį rengiamų dešimtojo etapo varžybų Vengrijoje, kurios paženklins „Formulės-1“ čempionato ekvatorių, prabėgo ištisos trys savaitės. Nors nei sportininkai, nei komandos neatostogavo ir nesėdėjo sudėję rankų, lenktynių išsiilgo ne mažiau, nei patys nekantriausi šios sporto šakos gerbėjai.
Daugiau nuotraukų (1)
Tačiau „Formulės-1“ desantas jau išsilaipino Vengrijoje, o ilgokai trasas gaubusią rimtį penktadienį nutrauks pirmosios laisvosios treniruotės.
Hungaroringo specifika
Hungaroringo trasa, neskaitant gatvių lenktynių Monake, – lėčiausia iš visų trasų, kuriose vyksta „Formulės-1“ lenktynės.
Trumpa starto tiesioji, vienas kitą keičiantys posūkiai, ypač trasos viduryje, verčia mechanikus taip sureguliuoti bolidus, kad jie įgytų maksimalią prispaudžiamąją jėgą.
Rugpjūtį Vengrijoje tradiciškai tvyro didžiuliai karščiai. Be pilotus slegiančios įtampos, tai dar vienas papildomas barjeras lenktynininkams ir komandų mechanikams, kurie priversti ieškoti alternatyvių bolidus aušinančių sistemų rezervų, kad jie galėtų įveikti visą 306,630 kilometro lenktynių distanciją, padalintą į 70 ratų (vieno rato ilgis – 4 tūkst. 381 metras).
Trasoje 14 posūkių. Vidutinis greitis – 196 km/val. Šis rodiklis - žemiausias, kurį „Formulės-1“ lenktynininkai išvysto stacionariose trasose. Nuspaudę akceleratoriaus pedalą iki dugno sportininkai važiuoja kiek daugiau nei pusę distancijos, maždaug 55 proc. Tai irgi vienas žemiausių rodiklių. Vidutiniškai viename rate jie sudegina po 2,11 kilogramo degalų, o visoms lenktynėms į bakus pila po 150 kg. Degalų sąnaudos – kiek didesnės nei vidutinės. Suskaičiuota, kad su papildomais 10 kg degalų bake bolidas viename rate tampa net 0,35 sek. lėtesnis, o tai labai aukštas, nepageidautinas rodiklis.
Stabdymo zonos užima maždaug 14 proc. vieno rato ilgio, todėl netenka stebėtis, jog stabdžiai Hungaroringe dyla labai sparčiai.
Atsižvelgdami į tai komandų strategai modeliuoja lenktynių taktiką.
Sumažino greitį
Tačiau šiemet papildomo galvos skausmo jiems suteiks Tarptautinės automobilių federacijos (FIA) ir jos pasaulio autosporto tarybos (WMSC) sprendimu nuo 100 iki 80 km/val. sumažintas greitis techninio aptarnavimo zonoje.
Saugumo dėlei trasos tiesiojoje priešais komandų garažus nutiestas ir apsauginis metalinis tinklas, tapsiantis skydu personalui nuo bolido nuolaužų avarijos atveju.
Tokių priemonių imtasi po skandalingo įvykio Niurburgringe, kai atitrūkęs Marko Webberio bolido ratas traumavo televizijos operatorių.
Nors greitis sumažės sumažės palyginti ne itin žymiai, tačiau 341 metro ilgio Hungaroringo techninio aptarnavimo zonoje pilotai sugaiš vidutiniškai 4 sekundėmis daugiau, nei iki šiol. Dar didesniu vėzdu smogtų pravažiavimo pro boksus bauda, jei kas jos nusipelnytų.
Todėl niekas negali garantuoti, jog drąsiausieji neišdrįs keisti nusistovėjusią taktiką, mažiau kartų kviesdami pilotus į techninio aptarnavimo zoną.
Debiutuoja naujos padangos
Dar viena naujovė, rasianti vietos šių metų čempionate pradedant etapo lenktynėmis Vengrijoje, - naujos „Pirelli P Zero“ padangos, kurias gamintojai pasiūlė po skandalingų nuotykių su jų produkcija, kai pilotai prieš kelias savaites vardan saugumo pagrasino boikotuoti lenktynes.
„Tai praėjusių metų konstrukcijos padangos, kurių gamyboje naudojami šiemet patvirtinti gumos mišiniai, - Vengrijos „Grand Prix“ lenktynių išvakarėse naujovę pristatė „Pirelli Motorsport“ padalinio vadovas Paulas Hembery. – Nors jos jau išbandytos Silverstone jaunųjų pilotų testuose, tačiau bet kokie bandymai negali prilygti pirmam tikram koviniam krikštui, kuris visų laukia sekmadienį“.
Padangų gamintojai į Vengriją atvežė Medium (ženklinamos balta juosta) ir Soft (geltona juosta) rūšių bolidų „apavą“ vildamiesi, jog jis tarnaus ilgiau ir patikimai sukibs su įkaitusia asfalto danga akceleruojant bei stabdant.
Atsižvelgdamos į trasos temperatūrą, kuri Vengrijoje gali siekti apie 50 laipsnių, komandos ko gero rinksis dviejų sustojimų taktiką. Tai priklausys ir nuo to, kurios padangos bus efektyvesnės ilgesnėje trasos dalyje. Soft viename rate paprastai būna greitesnės nuo 0,8 iki 1 sek., tad jei jos sparčiai nedils ir bus patvarios, šis faktorius gali tapti lemiamu.
Kas išklibins jėgų balansą?
Pusiaukelę pasiekusiose pirmenybėse susiformavo tam tikras jėgų balansas, kurį išklibinti ko gero nebus lengva. O gal net neįmanoma.
„Red Bull“ patikimai laiko lyderės vadžias tiek lenktynininkų, tiek komandinėje įskaitose. Gėrimų gamintojai dominuotų dar ryškiau, jei „Mercedes“ nebūtų laimėjusi net dvejų iš paskutinių ketverių lenktynių. Tačiau tokiu pačiu ėjimu atsakė ir pirmenybių lyderis, „Red Bull“ pilotas Sebastianas Vettelis, savo sąskaitoje dabar turintis jau keturias pergales.
Po du „Grand Prix“ laimėjo Nico Rosbergas ir Fernando Alonso, kuris lygiai prieš dešimtmetį, 2003-aisiais būtent Hungaroringe, svilinant 36 laipsnių karščiui, iškovojo pirmąją savo karjeros pergalę ir kurios liudininku tapo irgi pirmąkart tąsyk Hungaroringe apsilankęs šių eilučių autorius. Fernando paskutinį kartą ant nugalėtojų pakylos aukščiausiojo laiptelio šiemet kopė gimtojoje Ispanijoje gegužės 12 d. Nieko prieš jis būtų tą pakartoti ir Hungaroringe, tačiau naujos padangos gali tapti bene didžiausiu galvos skausmu „Ferrari“, kuri drauge su „Lotus“ ir „Force India“ aršiausiai kovojo, kad sezono viduryje padangų struktūra ir gumos mišinys nebūtų keičiami.
Trasos konfigūracija ir karštas oras labai tinka „Lotus“, kuri Niurburgringe metė rimtą iššūkį „Red Bull“ ir kuri vis dažniau minima tarp potencialių favoričių. Tačiau ekipos Achilo kulnas – kvalifikacinės varžybos, o jose iškovota pozicija Hungaroringe turi nepaprastai didelę reikšmę.
Nenurašomas ir tris Vengrijos „Grand Prix“ išsivežęs Lewisas Hamiltonas, tačiau daugelio apžvalgininkų nuomone pergalės čia bene labiausiai nusipelnė Felipe Massa. Bent jau kaip savotiškos kompensacijos už žiaurią, ne dėl savo paties kaltės patirtą avariją Hungaroringe 2009-aisiais, kai į jo skruostą trenkėsi atskriejęs nuo Rubenso Barrichello bolido atitrūkęs varžtas. Tas įvykis ko gero tebeslegia brazilą iki šiol, o avarija ir jos pasekmės neišvengiamai paveikė ir sportininko karjerą.
„Labai myliu Vengrijos sirgalius, kurie po tos nelemtos avarijos mane sutinka ir visą savaitgalį palaiko dar karščiau. Todėl visada su didžiausiu malonumu rengiuosi sunkioms lenktynėms Hungaroringe tikėdamasis kada nors atsilyginti fantastiškiems mano gerbėjams“, - kalbėjo F. Massa.
„Hungaroringas kiek primena Monaką, o galimybių aplenkti varžovą ten nedaug, - trasą vertino „Toro Rosso“ lenktynininkas Jeanas Ericas Vergne. – Lenktynių trasos konfigūracija gana sudėtinga. Be to gniuždo didžiulis karštis (sekmadienį prognozuojami 37 laipsniai), - toks įspūdis, lyg sėdėtum kalnų apsupto slėnio dugne, kur net nepadvelkia joks vėjelis. Todėl mums tai vienos sunkiausių lenktynių per sezoną“.
M. Schumacherio prognozės
Praėjusio sezono pabaigoje jau visiems laikams atsisveikinęs su „Formule-1“ tituluočiausias jos lenktynininkas, septynis kartus pasaulio čempionas Michaelis Schumacheris, kuriam dar tebepriklauso 2004 metais pasiektas Hungaroringo trasos greičio rekordas (1 min. 19,071 sek.) įdėmiai seka „Grand Prix“ lenktynes.
Interviu „Sky Italia“ televizijai jis išsisuko nuo tiesaus atsakymo kam prognozuoja šių metų čempiono laurus, tačiau paminėjo keturis pilotus, tarp kurių nerado vietos buvusiam savo ekipos partneriui N. Rosbergui.
„Geriausiais dabar laikyčiau S. Vettelį, F. Alonso, Kimi Raikkoneną ir L. Hamiltoną, - teigė M. Schumacheris. – Visi jie pirmiausia žmonės, todėl kiekvienas turi stiprių ir silpnų pusių, kurias kaip įmanoma stengiasi maskuoti.“
Michaelio nuomone, itin svarbu tai, kad didysis ketvertas nuolat stengiasi gerinti savo pasiekimus ir praktiškai nedaro klaidų. 
Lyg ir nieko naujo. Būtent šis lenktynininkų ketvertukas ir yra čempionato lyderiai, diktuojantys madas trasose ir neabejotinai trokštantys savo pranašumą įrodyti ir Hungaroringe.
„Vengrija man visuomet kelia daug malonių prisiminimų. Hungaroringe debiutavau „Red Bull“ ekipoje, tačiau geriausia prieš vasaros atostogas būtų sekmadienį čia iškovojus pergalę“, - ambicijų neslepia pirmenybių lyderis S. Vettelis, per paskutinius trejus metus laimėjęs tris čempiono titulus, tačiau kol kas dar neragavęs pergalės šampano Vengrijoje.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.