Per daugiau nei šešių dešimtmečių šios sporto šakos istoriją F 1 bolidai turėjo „Avon“, „Bridgestone“, „Continental“, „Dunlop“, „Englebert“, „Firestone“, „Goodyear“ ir „Michelin“ „apavą“, tačiau ko gero daugiausia „Formulė 1“ ir jos žiūrovai laimėjo, kai tarpusavyje aršiai konkuravo „Bridgestone“ su „Michelin“, pasidalijos maždaug po pusę komandų.
Pirmieji F 1 laivą 2006 m. paliko Prancūzijos padangų gamintojai, o jais įkandin 2010-ųjų pabaigoje pasekė ir „Bridgestone“, nes japonų nedomino nekonkurencinė kova ir ekonominės krizės metu dvigubai išaugę komandų aprūpinimo padangomis kaštai.
Tokiu būdu nuo 2011 metų vieninteliai padangų tiekėjai „Formulės 1“ ekipoms liko italų „Pirelli“ gamintojai.
Vieninteliai ir nepakartojami?
Kai nėra iš ko rinktis, reikia tenkintis tuo, ką gauni. Ši visuotinio deficito laikais buvusi gaji patarlė visiškai netinka aukščiausiame automobilių sporto ešelone. Regis, trečiaisiais veiklos metais ją bus perpratę ir „Pirelli“ gamintojai, tačiau ko gero per vėlai. O apie jų firmos reklamą, kokią gali teikti ir teikia F 1, verčiau patylėti.
Dar daugiau, visos pykčiu užnuodytos strėlės po Ispanijos „Grand Prix“ lenktynių susmigo į neįtikėtinai minkštą ir labai greitai besidėvinčią „Pirelli“ gumą. Vienos ekipos padangų tiekėjus tiesiai apkaltino sužlugdytomis lenktynėmis, kitos suvertė kaltę dėl kelių prarastų taškų, kurių gali labai stigti čempionato finiše.
Kritikos pliūpsniai italus pasiekdavo ir anksčiau, tačiau Barselonoje jie išsiveržė lyg ilgai grūmojęs ugnikalnis. Galima suprasti ir komandų vadovus bei jų strategus, nekalbant jau apie pačius sportininkus, nes kai 300 kilometrų atkarpoje reikia keturis kartus keisti padangas, savo patikimumą prarandančias sulyg kiekvienu ratu, kalbėti apie jų kokybę prisieina su nemenku rezervu.
Žiūrėdamas tokį vaizdą nejučia prisiminiau spaudos konferenciją Hungaroringe su buvusiu „Michelin“ F 1 programos vadovu Pascaliu Vasselonu. Padangų profesoriumi tituluotas prancūzas teigė, jog „Michelin“ taip kuria „apavą“ „Formulei 1“, kad gumos mišiniai nesunkiai atlaikytų mažiausia 200 kilometrų distanciją ir beveik neprarastų visų sukibimo su danga ir kitų saugumo savybių. P. Vasselonas neslėpė, jog tais laikais vien „Michelin“ kiekvieno etapo lenktynėms pateikdavo komandoms po 2000 padangų. Reikia manyti, jog antra tiek – „Bridgestone“.
Didžiausi išbandymai padangų gamintojams be abejo teko 2005 metais, kai tą sezoną buvo uždrausta padangų keitimo procedūra ir pilotas privalėdavo kirsti finišą su tomis pačiomis, su kuriomis buvo atriedėjęs prie starto linijos.
Įdomu, ar bent vienas pilotas, laikydamasis 2005 m. taisyklių, būtų pasiekęs finišą Barselonoje? Nebent ant ratlankių.
Žvangina ne „Red Bull“ skardinėmis
Padangų tiekėjų akibrokštas Ispanijoje ko gero bus labiausiai supykdęs „Red Bull“ savininką Dietrichą Mateschitzą.
Garsusis austras neatstūmė nė vieno į jį nukreipto mikrofono žerdamas nepasitenkimą dabartine situacija „Formulėje 1“. Savo nuomonės jis nevengė pareikšti ir pačiam F 1 dirigentui, jos komercijos teisių valdytojui Bernie Ecclestone‘ui. Vien ko verta jo garsioji frazė: „ Jei norėtume iš bolido išspausti maksimumą, turėtume keisti padangas po 8-10 kartų“...
Komandos vadovas Christianas Horneris nuėjo dar toliau atšaukęs po lenktynių Ispanijoje turėjusią vykti spaudos konferenciją, lyg norėdamas pademonstruoti, jog ekipos netenkina lenktynių eiga.
„Red Bull“ sporto patarėjas Helmutas Marko pareiškė, jog tokia situacija net gi kelia grėsmę pilotų saugumui.
„Ar tikrai privalote iš mūsų reikalauti, kad savo lenktynininkams pasakytume: „Būkite atsargūs, taupykite padangas“, – klausė H.Marko. – Dabar esame priversti bolido nustatymus keisti taip, kad kuo geriau išnaudotume padangas. Ar šitos problemos kada nors neprives prie nelaimingų atsitikimų? Žinome, jog taip gali nutikti, todėl esame priversti apie tai informuoti ir „Pirelli“ atstovus.“
Šios kupinos sarkazmo eilutės, deja, nebuvo hiperbolizuotos.
Britai prisiminė M. Mosley
Beprasidedančio karo su „Pirelli“ fronte ko gero toliausia bus nužengusi Didžiosios Britanijos spauda, po Ispanijos „Grand Prix“ lenktynių paprašiusi prie tarptautinės automobilių federacijos (FIA) vairo sugrąžinti buvusį jos prezidentą Maxą Mosley.
Tokiose publikacijose keliamas klausimas ar teisingai pasirinktas tolesnis „Formulės 1“ vystymosi kelias ir ar reikia skubiai imtis esminių priemonių.
„Jei komandos norėjo paaštrinti situaciją čempionate, tai jos gavo su kaupu. Padangos – tik vienas simptomų, liudijančių apie pasimetimą ir „Formulę 1“ užvaldžiusius pavojus, o kur dar padidėjusių išlaidų ryšium su naujais varikliais 2014 m. ir kitos problemos, pagaliau išskaidymas į turtingus ir vargšus?“, - klausia britų žurnalistikos veteranas, „Times“ lenktynių reporteris Kevinas Jasonas.
„Sugrąžinkite Maxą Mosley!” – tokia antrašte į kolegos rašinį reagavo daugelį metų Londono „The Daily Telegraph“ F 1 įvykius nušvietęs Kevinas Garside‘as.
Ko gero tai ne vien jo nuomonė. Britas atspindėjo nemažos visuomenės dalies, manančios, jog dabartinis FIA prezidentas prancūzas Jeanas Todtas – nepakankamai griežtas ir reiklus vadovas, įsitikinimus.
Italų gamintojai teisinasi
Natūralu, jog įvaryti į kampą „Pirelli“ gamintojai ieško įvairiausių priežasčių pasiteisinti. Kaip bene didžiausią argumentą jie pasitelkia kai kurių komandų prašymus imtis priemonių pagyvinti lenktynes.
Kad tokių prašymų būta, nesigina ir komandų vadovai. Tačiau jų nuomone „Pirelli“ nuėjo aiškiai per toli. Juk neretai tarp kvailokų, ne visada pamatuotų užgaidų ir uolių jų vykdytojų – skirtumas labai mažas.
Tai suprato ir patys italai. Neatlaikiusi dalies „Formulės 1“ pasaulio kritikos ir spaudimo dėl keturių sustojimų varžybų Ispanijoje trečiadienį „Pirelli“ paskelbė nuo birželio 9 d. vyksiančių Kanados „Grand Prix“ lenktynių pradėsianti tiekti patvaresnės konstrukcijos padangas.
Pasak italų padangų gamintojų autosporto vadovo Paulo Hembery, „Pirelli“ išlaikys keletą šių metų modelio bruožų, tačiau pagrinde sugrįžta prie labiau pasiteisinusių elementų, kuriuos ji naudojo 2011 ir 2012 metais.
„Mes niekada nesiekėme keturių sustojimų lenktynių, todėl keisime padangų konstrukciją, kad komandos galėtų apsiriboti dviem, daugiausia – trim sustojimais“, – tvirtino P. Hembery.
Jo nuomone, kuriant šių metų modelio padangas nepavyko tiksliai įvertinti, kokią pažangą tobulindamos savo bolidus pasieks „Formulės 1“ komandos. Dėl to ir rezultatas – prastas, nes automobiliai padangas šiemet veikia kur kas didesne nei tikėtasi jėga.
Taigi, padangų gamintojai įsiklausė į karu bevirstantį protestų chorą ir priėmė sprendimą keisti gumos mišinius bei karkaso konstrukciją. Problema išspręsta, visi ploja katučių? Vargu bau, nes jau dabar vilnyja kalbos, jog visos permainos – pagal didžiausių rėksnių užgaidas. Nenuostabu, jog po šios reformos galimo visiško „Red Bull“ dominavimo šių metų pirmenybėse negalėjo atmesti ir pats P. Hembery.
Kaip persiorientuoti „Lotus“ ekipai, kuri iki šiol bene vienintelė neturėjo problemų su „Pirelli“ padangomis ir kuri visais įmanomais būdais trimitavo, jog keisti žaidimo taisykles sezono viduryje mažų mažiausia nesąžininga.
Tačiau ar buvo tokie laikai, kuriais visi „Formulės 1“ dalyviai buvo patenkinti? Aš neprisimenu, o jūs?