Patogumus ore suteikia protingas inžinerijos ir fizikos derinys: paaiškino, kaip veikia lėktuvų tualetai

Nors daugelis iš mūsų žavisi technologijomis, užtikrinančiomis sklandų šiuolaikinės aviacijos sistemų veikimą, yra įspūdingas inžinerijos elementas, kurio paprastai nepastebime, – orlaivio tualetas.

Orlaivių tualetai – itin modernūs.<br>Picture Alliance/Scanpix nuotr.
Orlaivių tualetai – itin modernūs.<br>Picture Alliance/Scanpix nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Lrytas.lt

Apr 27, 2024, 12:40 PM, atnaujinta Apr 27, 2024, 12:43 PM

Be pačių tualetų, dar vienas technologinis stebuklas – naujoviška atliekų šalinimo sistema, funkcionuojanti po lėktuvo keleivių kojomis. Orlaivių tualetai veikia naudojant protingą inžinerijos ir fizikos derinį. Kai keleivis nuleidžia vandenį klozete, galinga vakuuminė sistema sutraukia atliekas į talpyklą. Šis mechanizmas ne tiktai taupo erdvę, bet ir minimalizuoja kvapus, nes sumažina atliekų patekimą į orą.

Keleiviai gali pastebėti išskirtinį tualeto vandens nuleidimo garsą. Jį sukuria vakuumas ir specialiai suprojektuota didelio greičio turbina, kuri susmulkina atliekas prieš joms patenkant į talpyklą.

Šis smulkinimas ne tik sumažina atliekų kiekį, bet ir padeda išvengti vandentiekio sistemos užsikimšimo. Į talpyklą surinktos atliekos laikomos tol, kol orlaivis nusileidžia.

Dar vienas įdomus elementas – pačių tualetų fizinis dizainas. Įprasti klozetai statomi vertikaliai, o lėktuvuose jie pasvirę maždaug 45 laipsnių kampu, kad visa konstrukcija būtų daug tvirčiau prigludusi prie orlaivio fiuzeliažo ir būtų taupoma vieta.

Paplitusi klaidinga nuomonė, kad komercinių orlaivių tualeto atliekos skrydžio metu iškrinta lauk, – taip nėra.

Šiuolaikiniuose lėktuvuose jos laikomos talpykloje, kuri suprojektuota taip, kad išliktų sandari ir saugi viso skrydžio metu.

Orlaiviui nusileidus oro uoste antžeminių tarnybų darbuotojai naudoja specializuotą įrangą, kad saugiai ir higieniškai ištuštintų atliekas iš talpyklos siekiant sumažinti poveikį aplinkai.

Praeityje pasitaikė labai retų atvejų, kai buvo pranešta apie mėlynąjį ledą, krintantį iš orlaivių.

Mėlynasis ledas – terminas, vartojamas sušalusioms atliekoms, kurios nutekėjo iš lėktuvo atliekų sistemos, apibūdinti. Tai nekelia pavojaus žmonėms ant žemės, tačiau gali turėti įtakos lainerio valdymo prietaisams.

Ledas, susiformavęs iš nesandarios tualeto kriauklės, 2023-iųjų gegužę lėmė dalinį galinio sparno elerono – besilankstančio paviršiaus – valdymo praradimą JAV bendrovės „Delta Air Lines“ lėktuve.

Vis dėlto tokie incidentai ypač reti – į juos aviacijos bendrovės ir skrydžių saugumo institucijos žiūri labai rimtai ir nuodugniai ištiria, kad situacija nepasikartotų. Tad kitą kartą paspausdami vandens nuleidimo mygtuką lėktuvo tualete 10 kilometrų aukštyje akimirką pagalvokite apie naujovišką inžineriją, kuri naudojama ore išsiunčiant jūsų suvalgytą maistą.

Parengta pagal „Flightradar24.com“ inf.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.
„Nauja diena“: kodėl Kaukazo šalims nesiseka atsikratyti V. Putino?