„Vertiname rimtai. Kaip ir visi grasinimai iš Baltarusijos režimo, jau po migrantų krizės pasirodė, kad juos reikia vertinti rimtai, nes jie gali išsipildyti“, – trečiadienį kalbėjo G.Landsbergis.
Baltarusijos režimo atstovai pareiškė, kad Lietuvai nutraukus baltarusiškų kalio trąšų tranzitą, Baltarusija ketina imtis griežtų atsakomųjų priemonių, kurios susijusios su geležinkelių transportu, vykstančiu iš Lietuvos teritorijos.
Tačiau kol kas jokių oficialių indikacijų, kad tokie grasinimai galėtų virsti realybe, anot G.Landsbergio, Užsienio reikalų ministerija neturi.
Paklaustas, kokių atsakomųjų veiksmų Lietuva galėtų imtis, jei režimas iš tiesų įvykdytų savo grasinimą, G.Landsbergis patikino, kad tokie svarstymai dar per ankstyvi.
„Kol kas tai dar labai ankstyvi vertintinimai. Dabar žiūrime, kokia situacija, aiškinamės ir su partneriais, ką galima daryti“, – teigė ministras.
G.Lansbergis taip pat nesiėmė vertinti, kokį poveikį Lietuvai turėtų toks traukinių stabdymas.
„Žiūrėkite – tikrai spekuliacija. Didelė dalis tranzito eina ne į Lietuvą – didelė dalis tranzito eina į Kaliningrado sritį. Tai vėlgi reikia labai skaičiuoti tuos dalykus. Ar tai reiškia, kad A.Lukašenka grasina Rusijai sustabdyti jos žmonėms reikalingus dalykus?
Kol kas sakau, kad vertiname rimtai, žiūrime rimtai, ir esame pasidarę tam tikrus paskaičiavimus, bet jie aiškaus atsakymo neduoda. Dėl to, kad jeigu jis norėtų konkrečiai tik Lietuvą nubausti, tai jis turėtų stabdyti kiekvieną traukinį, žiūrėti, kur yra galutinis to traukinio tikslas, bandyti atrinkti kokius nors lietuviškus ir nelietuviškus traukinius.
Tai yra labai sudėtingi uždaviniai, ir didelis klausimas, kaip jis juos įgyvendintų. Bet išmonės, pripažinkime, ponui Aliaksandrui netrūksta“, – kalbėjo G.Landsbergis.
„Žiūrėkime, kaip viskas vystysis – jeigu matysime, kad yra situacijos pokyčių, be abejonės Vyriausybė informuos ir apie žingsnius“, – pridūrė jis.
„Lietuvos geležinkeliai“ BNS pranešė kol kas neturintys oficialios informacijos iš Baltarusijos apie traukinių stabdymą.
Pasak įmonės, atmetus į Baltarusiją vis dar grįžtančius tuščius kalio trąšų vagonus, vidutiniškai iš Lietuvos į Baltarusiją turėtų vykti apie 18 traukinių per dieną.
„Planuojama, kad vasario mėnesį kas dieną maždaug 30 proc. traukinių (5-6), kertančių Lietuvos-Baltarusijos sieną iš Lietuvos pusės, turėtų sudaryti sąstatai, pakrauti Lietuvos stotyse, o didžioji jų dalis vyktų į Baltarusiją, Rusiją, Ukrainą“, – rašoma įmonės komentare BNS.
Pasak bendrovės, Lietuvoje suformuotais sąstatais daugiausiai vežami naftos produktai, trąšos, juodieji metalai.
Reaguodamas į Lietuvos sustabdytą „Belaruskalij“ trąšų tranzitą, Baltarusijos autoritarinis prezidentas A.Lukašenka praėjusią savaitę pareiškė, kad Minsko režimas gali blokuoti lietuviškų prekių srautus per šalies teritoriją. Pasak jo, Baltarusija savo eksporto srautus iš Baltijos šalių uostų gali perorientuoti į Rusijos uostus.
Įgyvendindama pernai rugpjūtį paskelbtas ir gruodžio pradžioje įsigaliojusias JAV sankcijas „Belaruskalij“, Vyriausybė sausio 12 dieną patvirtino, jog sutartis tarp „Lietuvos geležinkelių“ ir Baltarusijos bendrovės neatitinka nacionalinio saugumo interesų, todėl nuo vasario turi būti nutraukta.