Tokius pamąstymus nutildė Krašto apsaugos ministerijos skaičiavimai.
Norint „Spartaną“ pakeisti moderniu lėktuvu, tektų pakloti per 100 milijonų eurų.
Lietuvos vadovams reikėtų mažiausiai 2 naujų lėktuvų. Vyriausybė ir Prezidentūra teigia, kad atsisakyti „Spartano“ nebesvarstoma.
Per daugiau nei mėnesį prezidentas Gitanas Nausėda su žmona ne kartą išbandė kariuomenės lėktuvą „Spartan“, kuris jau ne sykį griovė Lietuvos vadovų planus.
Lėktuvas ne kartą gedo
Pernai „Spartanui“ sugedus, prezidentė Dalia Grybauskaitė nenuskrido į Estiją pasveikinti su Nepriklausomybės 100-mečiu.
Kitą kartą „Spartanas“ nepakilo Briuselyje. Premjeras Saulius Skvernelis feisbuke pasidalijo įrašu: „Atskristi pasisekė. Grįžti, deja, jau nepavyks“.
Po šių nesėkmių šalies vadovai kalbėjo, kad Lietuvai reikia įsigyti naują lėktuvą. Krašto apsaugos ministerija padarė analizę. Atsisakius „Spartano“ kiti keliavimo būdai būtų brangesni. Ir gerokai.
Iš privačių bendrovių nuomoti 40-ties vietų lėktuvą su įgula kainuotų nuo 2 iki 4 milijonų eurų per metus.
Nuomojant tektų dalį pinigų išmesti veltui. Mat bendrovių pasiūlyti minimalūs skrydžio valandų skaičiai – tris kartus didesni nei Lietuvos poreikiai.
„Kadangi nesusidaro tas valandų skaičius didelis. Nesusidaro toks kritinis, kad jau sudarytų masės klausimą. Todėl pagal mūsų skaičiavimus yra tam tikras permokėjimas“, – sakė krašto apsaugos ministras Raimundas Karoblis.
Lietuvai nusprendus lėktuvą ne nuomoti, o įsigyti naują tektų mokėti apie 100 milijonų eurų. Mat reikėtų mažiausiai 2 lėktuvų. Ministras paaiškina kodėl.
„Aviacija toks dalykas ,kad yra dažni remontai, dažni reguliarūs remontai. Ir aišku kalbant apie svarbių asmenų vizitus turi būti atsarginis variantas“, – sakė R.Karoblis.
Kaip pavyzdį, kokius lėktuvus būtų galima įsigyti, krašto apsaugos ministerija pateikia Lenkiją.
Už 100 milijonų eurų lenkai įsigijo du lėktuvus „Gulfstream“.
G. Nausėda problemų nemato
Tačiau panašu, kad Lietuvos vadovai ir toliau skraidys „Spartanu“. Prezidentūra pranešė, kad „Spartaną“ išbandęs G.Nausėda – patenkintas.
Kelionės lėktuvu „Spartan“ atitinka Prezidento kelionėms keliamus saugumo bei protokolo reikalavimus.
Lėktuvo įsigijimo ar ligšiolinės kelionių praktikos keitimas tikrai nėra prioritetinis klausimas Prezidentūroje ir jokios diskusijos šiuo klausimu nevyksta.
Vyriausybė neturi ką pasakyti
Paaiškėjus, kiek kainuotų pakeisti „Spartaną“, Vyriausybės kanceliarija „Lietuvos ryto“ televizijai atsakė, kad Krašto apsaugos ministerijos skaičiavimai nėra svarstomi.
„Spartan“ yra krovininis lėktuvas, bet per dvi valandas galima įmontuoti specialią kapsulę 24-iems keleiviams.
„Spartano“ prisiminimai Valdui Adamkui kelia šypseną
Pirmasis „Spartanu“ pradėjęs skraidyti Valdas Adamkus juokaudavo – neva visi keleiviai „Spartane“ priversti paskęsti apmąstymuose.
Nes susikalbėti dėl propelerių triukšmo ir vibracijos – neįmanoma.
„Nu aš nenoriu gilinti to reikalo, aišku kad taip. Čia kiekvienam aiškus tas reikalas yra. Taip, kad kaip nors bandykim sutvarkyti tą reikalą“, – sakė prezidentas Valdas Adamkus.
Tokio paties tipo kaip „Spartanas“ lėktuvu kartais keliauja Japonijos premjeras. Taip pat Vokietijos Kanclerė. Nors tiek Japonija, tiek Vokietija turi ir keleivinius lėktuvus šalies vadovams.
Ko gero brangiausias, prabangiausias ir saugiausias – Jungtinių Valstijų prezidento lėktuvas. Jis vadinamas „tvirtove ore“. Jame erdvūs darbo kabinetai, posėdžių salės, miegamieji su dušais.