Rusija įtariama trikdžiusi GPS signalus tūkstančiams civilinių skrydžių

Pranešama, kad tūkstančių komercinių oro linijų skrydžių Europoje patyrė GPS trikdžius – nes kaip įtariama, Rusija rengia elektronines atakas, skelbia Didžiosios Britanijos žiniasklaida. Nuo rugpjūčio beveik 3800 iš Jungtinės Karalystės kilusių ar į ją atvykusių skrydžių GPS signalai buvo trukdomi, o dar dešimtys tūkstančių skrydžių, vykusių virš Baltijos jūros, tuo pačiu laikotarpiu patyrė tokį patį likimą, teigiama pirmadienį paskelbtame „The Guardian“ pranešime.

 Pranešama, kad tūkstančių komercinių oro linijų skrydžių Europoje patyrė GPS trikdžius – nes kaip įtariama, Rusija rengia elektronines atakas.<br> 123rf nuotr.
 Pranešama, kad tūkstančių komercinių oro linijų skrydžių Europoje patyrė GPS trikdžius – nes kaip įtariama, Rusija rengia elektronines atakas.<br> 123rf nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Lrytas.lt

Apr 24, 2024, 11:30 AM

Baltijos jūra, kuri dėl neseniai prie aljanso prisijungusių Suomijos ir Švedijos jau vadinama „NATO ežeru“, per karą Ukrainoje jau tapo regioninės įtampos židiniu. Išskyrus Rusijos eksklavą Kaliningradą, visos Baltijos jūros pakrantę turinčios valstybės dabar yra NATO narės. Britų laikraštis „The Sun“ pranešė, kad svetainės GPSJAM.org analizė rodo, jog nuo rugpjūčio iki kovo maždaug 46 000 skrydžių virš Baltijos jūros regiono patyrė navigacinių duomenų sutrikimus – nors nebuvo aišku, kokį vaidmenį čia galėjo suvaidinti Rusija.

Pranešama, kad Jungtinės Karalystės karinio orlaivio, kuriame buvo Didžiosios Britanijos gynybos sekretorius Grantas Shappsas, GPS signalai kovą skrydžio netoli Kaliningrado metu buvo trikdomi. Tuo metu Didžiosios Britanijos vyriausybės atstovas spaudai BBC sakė, kad skrydžio metu „buvo trikdomi GPS signalai, kai jie skrido netoli Kaliningrado“, kartu pridurdamas, kad ši patirtis minėtame regione „nėra neįprasta“. Pranešama, kad tarp krypčių, kuriose didžiausia rizika patirti GPS blokavimą, yra Lenkija, Latvija, Lietuva, Estija ir dalis Suomijos.

Turkija, esanti toli nuo Baltijos jūros, bet vis dar palyginti arti karo zonos prie Juodosios jūros, taip pat laikoma didelės rizikos vieta.

Netikslūs GPS duomenys gali kelti pavojų orlaivių saugai, nes ši sistema naudojama navigacijai. Tačiau praktinis GPS trukdžių pavojus skrydžių saugai yra minimalus – nes lėktuvuose, ypač komerciniuose, yra kelios papildomos vietos nustatymo sistemos, rašo „Newsweek“.

Trikdymas ir „klastojimas“ – signalų trikdymas siunčiant netikrus duomenis į palydovus, dėl kurių gali būti neteisingai pranešama apie buvimo vietą – laikomas elektroninio karo (angl. electronic warfare, EW) forma, kuri naudojama siekiant sutrikdyti GPS ir pasaulinės navigacijos palydovų sistemų (GNSS), kurios abi dažniausiai naudojamos lėktuvuose, veikimą.

Ši praktika taikoma ne tik įtariamose Rusijos atakose. Izraelio kariuomenė plačiai naudojo GPS trikdžius, siekdama sutrukdyti dronų atakas vykstant Izraelio ir Palestinos konfliktui, rašo „Haaretz“. Manoma, kad Rusija investavo nemažai EW išteklių Kaliningrade, o Lietuvos gynybos ministerijos atstovas praėjusį mėnesį „Newsweek“ sakė, kad signalų trukdymas „turėjo ir tikriausiai turės neigiamos įtakos civilinei aviacijai regione“.

„Rusijos ginkluotosios pajėgos turi platų spektrą karinės įrangos, skirtos GNSS trikdžiams, įskaitant trukdymą ir klastojimą, įvairiais atstumais, trukme ir intensyvumu“, – sakė atstovas spaudai.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.